I sidste uge blev Frederiksodde Skolens traditionelle emneuge afsluttet med et farverigt skuespil, “Drengen, der ville vide, om han var dum”. Ugen bød på en intens indsats fra elever og lærere, der sammen skabte en mangfoldighed af kreative projekter med fokus på Uganda og fortællinger fra Ulandskalenderen 2024.

Fra mandag til fredag arbejdede eleverne i værksteder med kulisser, tegneserier, plakater, en ugeavis og skuespilforberedelser, alt sammen bundet sammen af temaet. Den særlige uge blev afsluttet med en fælles fremvisning for forældre og andre bekendte, der fik et indblik i elevernes arbejde – og ikke mindst en imponerende teaterforestilling.

Skuespillet blev indledt med en temasang, hvor skuespillere og dansere imponerede med flotte dansetrin, akkompagneret af musik, klapsalver og instrumenter fra de øvrige elever.

Et budskab fra skoven

Skuespillet, der blev opført på skolens scene, fortalte historien om en dreng, der søger svar på, om han er dum eller klog. Undervejs møder han forskellige dyr i skoven, der med humor og klogskab hjælper ham til en større indsigt. Ifølge speciallærer Hanne Holst Anderson var det en særlig oplevelse at arbejde med eleverne i løbet af ugen.

– Vi har en tradition for at bruge emnet og materialet fra Ulandskalenderen, og flere skuespillere har derfor været med i flere år nu. De vokser virkelig bare for hver gang. På dramaholdet har de knyttet nye venskaber og arbejdet fantastisk sammen – uden konflikter, selvom vi arbejder med meget frirum og mange pauser, hvilket ellers kan være en udfordring for børn i vores afdeling, fortalte Hanne.

Nogle elever startede med at klappe, mens andre måtte vente lidt længere, før de kunne tage de farverige og spændende boomwhackers i brug til deres del af stykket.

For eleverne blev ugens afslutning et højdepunkt efter en uge fyldt med hårdt arbejde og nye rammer på flere områder. Eleven Julie, der indtog en af de store roller som moren i skuespillet, beskrev oplevelsen af at stå på scenen:

– Det føles virkelig godt. Det er lidt mærkeligt at stå på scenen og skulle bukke bagefter, men når man kommer ud og får så meget bifald, giver det en fantastisk følelse. Hvis man er ny og har sceneskræk, er det dejligt at overvinde den, og det hjælper, at man har venner, der støtter én, så det føles virkelig godt, sagde en glad og fuldt ud tilfreds Julie.

Kreativiteten foldet ud i værkstederne

Parallelt med teaterøvelserne blev der arbejdet på forskellige kreative projekter i løbet af ugen. Daniel, en af eleverne, fortalte om sit bidrag:

– Jeg har lavet lidt af hvert. Først arbejdede jeg på en tegneserie, og det var faktisk ret sjovt. Jeg lavede nogle karakterer, satte dem ind og tilføjede talebobler og baggrunde. Jeg lavede også en tegneserie baseret på den historie, vi havde med i dag. Det blev ret fint, synes jeg.

Elevernes kreativitet blomstrede i tegneserieværkstedet, hvor farverige figurer og spændende historier tog form.

Ud over at lave tegneserier og plakater i billedkunst arbejdede eleverne også med udeliv og madlavning inspireret af Ugandas kultur. Det resulterede blandt andet i farverige retter med pasta og kylling, som eleverne med stolthed serverede for hinanden, fortalte Daniel.

Hanne roste også elevernes evne til at arbejde målrettet gennem hele ugen, især på de faste værksteder som kulisser og teater, hvor de samme elever arbejdede fra start til slut.

– Vi har også kulissedelen, der hører til sløjdundervisningen. De to værksteder kører hele ugen med de samme elever, og det giver dem mulighed for virkelig at fordybe sig, forklarede hun.

“Man lærer at sætte pris på det, vi har”

Daniel reflekterede også over, hvorfor det er vigtigt at lære om andre lande:

– Man finder ud af, at verden ikke altid er som her. Der er folk, der ikke har ret meget, og så lærer man at sætte pris på det, vi har.

Ugeavisen bugner af spændende indhold: Fra Ugandas geografi og historie til madlavning, reportager fra kulisse- og teaterholdet – og endda krydsord og opgaver.

Emneugens overordnede tema, Uganda, var ikke kun en ramme om aktiviteterne, forklarede Hanne. Det var også en mulighed for eleverne til at lære om en anden kultur og få et bredere perspektiv.

– Jeg tror, det handler om, som Daniel også var inde på, at få kendskab til en anden kultur og de udfordringer, der kan være. Men det handler også om at opleve, især når vi ser på et afrikansk land, hvordan nogle mennesker kan finde glæde i at have meget lidt. Herhjemme stræber vi ofte efter en større bil, et større hus eller en højere løn, men bliver vi nødvendigvis lykkelige af det? Måske ligger der en stor rigdom i bare at have tid med sin familie og kunne hjælpe hinanden. Det giver eleverne en vigtig forståelse af, at tingene kan være anderledes end i Danmark. Jeg synes virkelig, det giver meget, især når vi præsenterer det på forskellige måder gennem materialet og viser dem en anden kultur.

Blomstrende elever imponerede både forældre og lærere

Det intense program udfordrede eleverne både fagligt og socialt, men ifølge Hanne Holst Andersen var det netop her, eleverne viste deres styrke.

– Vi ser, hvordan de vokser med opgaven. Nogle af dem, der har det svært, får ekstra støtte, og vi oplever dem blomstre. Det er fantastisk at se, hvordan de skaber noget, som forældrene kan være stolte af.

Forældrene, der deltog i fredagens afslutning, fik et glimt af det hårde arbejde, eleverne havde lagt i projekterne. Kulminationen på ugen var præsentationen af den fælles temasang, skuespillet og de mange kreative produkter, som eleverne havde skabt. Hanne opfordrede også forældrene afsluttende til at forkæle børnene med lidt ekstra fredagsslik som en velfortjent belønning for deres indsats i løbet af ugen.

0 0 stemmer
Bedømmelse
Følg kommentarer
Notifikation på
guest
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste Flest stemmer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer