Lægevagten i Fredericia er en fast del af det syddanske sundhedsvæsen og bruges flittigt. Sammenlignet med andre steder i regionen har Fredericia en stabil patienttilstrømning, og der er sjældent dage uden aktivitet. Alligevel er der plads til flere patienter i åbningstiden. Men hvordan fungerer ordningen i praksis, og hvad betyder den for borgerne? Det har vi talt med Pernelle Jensen (V), formand for Udvalget for Det Nære Sundhedsvæsen i Region Syddanmark, om.
– Jeg synes, det ser godt ud, og selvfølgelig svinger antallet af patienter på de forskellige konsultationssteder. Men hvis vi kigger på Fredericia, så ser tallene rigtig fine ud. De viser, at lægevagten bliver brugt – ikke helt fuldt ud – der er plads til tre-fire ekstra patienter i åbningstiden. Så den bliver ikke brugt fuldt ud, men den ligger rigtig, rigtig fint, indleder Pernelle Jensen.
Fredericias lægevagt er en af de mest stabile i regionen
Fredericia er et af de steder i regionen, hvor lægevagten har patienter næsten dagligt. Ifølge formanden er det ikke tilfældet alle steder – nogle konsultationer oplever dage uden besøg, men Fredericia skiller sig ud.
– Tallene viser, at der er rigtig god lokal opbakning. Vi ser kun ganske få dage uden patienter, og ‘lukket’ er måske et forkert ord, men Fredericia har næsten altid aktivitet. Andre steder er der dage uden besøg, men det er ikke tilfældet her, forklarer Pernelle Jensen.
Åbningstiderne i Fredericia følger samme model som i andre byer, og der er ikke gjort noget særligt for at tiltrække patienter. Lægevagten har åbent fra kl. 10-11 og 20-21 i weekenden, mens der på hverdage er åbent fra 20-21.
– Det er de samme åbningstider som andre steder. Lægen sidder ikke bare her og venter, for der er ikke patienter nok til det. De kører sygebesøg og stopper i Fredericia som en del af deres rute. Her ser de de patienter, der er, og fortsætter derefter videre, siger Pernelle Jensen.
En væsentlig del af lægevagtsordningen er netop de mange sygebesøg, som lægerne foretager mellem konsultationerne. Det er også årsagen til, at åbningstiderne er, som de er.
– PLO har fastlagt åbningstiderne, så de passer ind i lægernes kørerute. De ser patienter i eget hjem, hvis de er for syge til at komme ind på konsultationen. Det gør det svært at ændre tidsrummene, fordi systemet er tilpasset deres besøg.
En velfungerende nattelægevagt
Ud over dag- og aftenkonsultationerne fungerer nattelægevagten også godt, påpeger formanden. Her er der mulighed for telefonisk kontakt, sygebesøg og konsultationer på de åbne lægevagter, og ordningen lever op til servicemålene.
– Det går rigtig godt med nattelægevagten. De lever op til servicemålene – både på telefon, sygebesøg og muligheden for at komme ind i konsultationsstederne. Der er selvfølgelig færre åbne konsultationer om natten, men de gør det godt, og der er stor tilfredshed, siger hun.
En særlig optimering i nattelægevagten er samarbejdet med ST-redderne, som assisterer lægerne under sygebesøg. Noget, Pernelle Jensen selv oplevede som praktikant i nattelægevagten.
– En af de ting, jeg så, da jeg var i praktik i nattelægevagten, er, at der er en ST-redder, en sygetransportredder, der kører bilen for lægen. Det betyder, at lægen kan sidde og arbejde undervejs mellem besøgene – forberede sig til næste patient og skrive journalnotater. Og ST-redderen hjælper også, når lægen er ude hos patienten. De har tasken på ryggen og kan finde det udstyr, lægen beder om. Det er faktisk et rigtig godt samarbejde, fortæller hun.
Et tilbud med potentiale
Selvom lægevagten i Fredericia bliver brugt flittigt, er der stadig kapacitet til flere patienter i åbningstiden. Ifølge Pernelle Jensen viser tallene dog allerede nu, at borgerne bakker op om ordningen, og at lægevagten er en vigtig del af det lokale sundhedsvæsen.
– Det er glædeligt, at så mange benytter sig af lægevagten. Vi holder øje med udviklingen, og hvis efterspørgslen stiger, vil vi tage en dialog med PLO om, hvordan vi kan tilpasse kapaciteten. Men lige nu ser det rigtig fint ud, siger hun afsluttende.