POLITIK. Fredericia har taget skridtet op i Superligaen, og det betyder ikke kun jubel på fodboldbanen, men også nye muligheder for vækst, turisme og bosætning. Bosætning- og Turismeudvalget er allerede i gang med arbejdet, og ifølge formand Susanne Eilersen (O) og udvalgsmedlem Niels Martin Vind (V) skal Fredericia høste de økonomiske og brandmæssige frugter af fodboldsuccesen.
»Jeg var lige ude på stadion forleden, og allerede dér talte jeg med forvaltningen om, hvordan vi sikrer, at vi får mest muligt ud af denne mulighed,« siger Niels Martin Vind og fortsætter:
»Vi skal have nogle af de penge tilbage, ikke i kommunekassen, men ud i lommerne på alle de hårdtarbejdende folk, vi har rundt i byen. De skal kunne nyde godt af den investering.«
Susanne Eilersen supplerer:
»Vi har allerede noteret, at vi skal have sat møder op med Business Fredericia og shopping-foreningen. Vores medarbejdere på rådhuset skal også være klar, for der kommer mange mennesker til byen, og så skal tingene spille i forhold til infrastruktur, afspærringer og sikkerhed. Ellers skal vi understøtte erhvervslivet bedst muligt, så fansene ikke kun er endagsturister, men også har lyst til at vende tilbage.«
Niels Martin Vind understreger, at Superligaen ikke blot er en økonomisk gevinst, men også en oplagt chance for branding:
»Vi har en imagegruppe med tre fra forvaltningen og tre fra Business Fredericia, og de arbejder allerede med branding-mulighederne i forbindelse med oprykningen. De har lovet at tage noget konkret med, når vi næste gang mødes.«
Eilersen pointerer, at strategien skal være hurtigt klar:
»Ligesom med stadionbyggeriet kan vi ikke sidde på hænderne. Lige om lidt er det august, og så starter Superligaen. Vi skal have en klar strategi, så vi ikke render rundt med hovedet under armen, og så er bussen kørt. Det er once in a lifetime. Vi håber selvfølgelig på mange år i Superligaen, men vi er også realister. Derfor er det vigtigt at komme godt fra start.«
Udvalget ønsker også at bruge succesen aktivt til at styrke bosætningen i kommunen, siger Eilersen:
»Jeg tror på, at Superligaen afleder positivt på hele kommunen. Unge mennesker i Taulov, Bredstrup-Pjedsted og Erritsø får idoler at se op til og skaber sunde fællesskaber, hvilket gør, at børnefamilier også vil bosætte sig her. Man får lyst til at bo tæt på alt det, byen kan tilbyde.«
Niels Martin Vind understreger også betydningen af den stolthed og selvfølelse, der følger med fodbold- og håndboldsuccessen:
»Vi er en dynamisk by med succes både i håndbold og fodbold. Det giver en selvfølelse og stolthed, der gør fredericianerne til endnu bedre ambassadører for kommunen, også når det handler om at få venner, bekendte og familier til at flytte hertil.«
Udvalget ser også klare muligheder i den model, der tidligere har været brugt med Experience Fredericia, hvor besøgende bliver guidet og ’nudget’ rundt i byen:
»Experience Fredericia har været en stor succes, og hvorfor ikke bruge den model igen? Vi skal lave målrettede analyser og pop-up-events. Museet kunne for eksempel lave små pop-up udstillinger i forbindelse med kampdage, ligesom teatret kunne præsentere sig selv. Vi skal ikke bare have folk ind at se en kamp og ud igen – vi skal bruge anledningen til at fortælle Fredericias historie,« siger Susanne Eilersen.
Niels Martin Vind tilføjer afslutningsvist:
»Det er det her mersalg, vi skal være skarpe på. Fredericia er meget mere end en Superliga-kommune. Den eksponering, vi nu får, skal vi bruge til at vise alt det andet, vi også har at byde på.«
Begge politikere er enige om, at potentialet er gigantisk, og at de politisk er klar til at gribe chancen:
»Helt sikkert,« lyder det samstemmende fra Niels Martin Vind og Susanne Eilersen.