BUSINESS. Fredericia Midtby bløder, mens maskinerne arbejder videre. Det siger formand for Fredericia Shopping, Jesper Hansen, der nu retter en usædvanligt skarp kritik af kommunens håndtering af det omfattende vejarbejde ved Danmarks Port og Nørrebrogade. Han mener, at byens vigtigste adgangsvej er blevet lukket uden hverken konsekvensanalyse, plan for skadesbegrænsning – eller reel dialog med de erhvervsdrivende.
»Der er ingen handling. Vi har igennem længere tid kontaktet Teknisk Udvalg og fortalt om alvoren. Vi har bedt om svar, men der sker intet,« siger Jesper Hansen. Ifølge ham står erhvervslivet i midtbyen nu i en situation, hvor mange butikker mærker faldende omsætning, mens usikkerheden stiger.
»Flere butikker oplever fald på op til 20 procent. Det er i en branche, der i forvejen kæmper for at overleve. Efterspørgslen på nye butikslokaler er i praksis faldet til nul, og flere forretningsdrivende melder, at de overvejer, om de kan fortsætte. Det er alvor nu,« siger han.

Ingen inddragelse – ingen plan
Jesper Hansen fortæller, at hverken Fredericia Shopping eller Midtbyudvalget blev inddraget i planlægningen af projektet, selvom lukningen af Danmarks Port har direkte konsekvenser for både handel, caféer, turisme og trafik.
»Som trold af en æske kunne vi i medierne læse, at porten skulle lukkes i en lang periode. Vi har hverken været med i processen, blevet hørt eller orienteret. Og da vi spurgte forvaltningen, om der lå konsekvensanalyser for handel og kulturliv, fik vi at vide, at de fandtes. Men ingen har kunnet fremlægge noget som helst,« siger han.
Han kalder situationen uholdbar. »Det her er ikke en lille byggeteknisk detalje. Det handler om Fredericias byliv, erhvervsliv og økonomiske overlevelse. Og kommunen bliver nødt til at tage ansvar for de konkrete og målbare konsekvenser, beslutningen har haft for midtbyen,« siger Jesper Hansen.
Andre løsninger blev aldrig undersøgt
Fredericia Shopping mener, at kommunen kunne have valgt mindre indgribende løsninger, som ville have bevaret en vis adgang til midtbyen.
»Der var muligheder. Man kunne have set på, hvordan man kunne bevare færdsel for både gående og biler – måske ikke for lastbiler og busser, men så der i det mindste var en smule trafik,« siger Jesper Hansen.
Han peger også på, at arbejdet kunne være planlagt anderledes: »Man kunne have overvejet natarbejde. Eller sat flere folk på, så projektet tog kortere tid. Ingen af de forslag er blevet vurderet. Der er bare valgt den løsning, der generer mest og tager længst tid.«
Et sår midt i byens puls
For Fredericia Shoppings formand er konsekvensen tydelig: lukningen af Danmarks Port har skabt et vakuum i hele byens handelsliv.
»Når du fjerner den vigtigste adgangsvej til midtbyen, så lukker du ikke bare en port – du lukker for pulsen. Kunder, leverandører og besøgende bliver væk. Der er handlende, som mister modet, og nogle af dem vil ikke komme igen. Det er den realitet, vi står med,« siger han.
Han advarer om, at skaderne kan blive endnu værre, hvis tidsplanen skrider, og lukningen strækker sig ind over højsæsonen.
»Hvis det her trækker ud og rammer julehandlen og Black Friday, så bliver det katastrofalt. Det vil være dråben for mange butikker. Og når kommunen senere skal evaluere handlen i midtbyen, vil resultaterne ikke give et retvisende billede. Effekten af Danmarksportens lukning overskygger alt andet,« siger han.
”Det her handler ikke om grøn omstilling”
Jesper Hansen understreger, at Fredericia Shoppings kritik ikke handler om miljøpolitik eller trafikideologi.
»Det her har intet med grøn omstilling eller bilisme at gøre. Det handler alene om byens overlevelse. Om at sikre, at vi stadig har et handelsliv, et byliv og et image som en attraktiv by at besøge og drive forretning i. Lige nu bliver det hele sat over styr,« siger han.
Et opråb til byrådet
Fredericia Shopping har nu rettet en direkte appel til byrådet om at gribe ind og sikre handling.
»Vi beder det samlede byråd om at give sagen den størst mulige opmærksomhed og sikre, at der straks bliver gjort noget for at begrænse skaderne. Det handler ikke om at pege fingre, men om at få løst problemet. Der skal findes løsninger – og der skal handles nu,« siger Jesper Hansen. Han taler på vegne af en branche, der ifølge ham ikke længere kan nøjes med forståelse og løfter.
»Fredericia har potentialet til at være en fantastisk handelsby, men lige nu er vi ved at miste grebet. Kommunen må vågne op og tage ansvaret på sig. For det er ikke kun mursten, der smuldrer – det er tilliden mellem byens erhverv og beslutningstagerne,« siger Jesper Hansen.
Læs også