Foto: Matthias Niels Runge Madsen, Fredericia AVISEN

Liv Lykkegaard er netop ansat som borgerrådgiver i Fredericia Kommune. Det har byrådet bestemt på deres møde mandag aften. 

Borgerrådgiveren er ansat direkte under byrådet, og vil derfor være uafhængig af den øvrige administration. 

– Liv kommer med kompetencer og erfaring i forhold til arbejdet med både borgerne og kommunens foreninger. Jeg er ikke i tvivl om, at det er en ansættelse, der vil gavne kommunens borgere, og jeg ser frem til byrådets samarbejde med Liv. Livs ansættelse er en såkaldt paragraf 65E-ansættelse, som er skrevet direkte ind i styrelsesvedtægten. Det betyder, at hun referer direkte til byrådet udenom forvaltningen, og at hun også skal afrapportere direkte til byrådet, siger borgmester Steen Wrist.

Han understreger, at kommunens medarbejde gør alt, hvad de kan for at yde god sagsbehandling, men at de er bundet af en lovgivning, der nogle gange kan virke uretfærdig og svær at forstå for borgerne. Det er borgmesterens forhåbning, at borgerrådgiveren kan hjælpe med at nuancere og navigere for de borgere, der har brug for hjælp.

Bedst mulig hjælp til borgere

Liv Lykkegaard kommer fra et job ved Politiet. Hun har tidligere været veterankoordinator i Fredericia Kommune, ligesom hun også i en periode fra 2017 var ansat som borgervejleder i kommunen. Hendes kommende ansættelse som borgerrådgiver adskiller sig altså bl.a. ved, at der her er direkte reference til byrådet.

– Jeg ser frem til at gøre en forskel for de borgere, der har brug for min rådgivning og hjælp, og så ser jeg selvfølgelig også frem til et godt samarbejde med byrådet og med administrationen. Vi er alle sammen interesserede i, at borgerne får den bedst mulige hjælp, og det er blandt andet det, jeg skal arbejde for, siger Liv Lykkegaard. 

Styrker både borgere og administration

Alle politiske partier har været repræsenteret i ansættelsesudvalget. 

– Jeg er sikker på, at vi kommer til at styrke både borgerne og administrationen ved ansættelsen af Liv Lykkegaard. Hendes primære opgave er selvsagt at hjælpe borgerne, men hun kan også gøre os politikere opmærksomme på, hvis der er sags- og arbejdsgange, der ikke fungerer, og som skal justeres. Det kan vi så kigge på sammen med den øvrige administration. Så jeg tror, at det bliver godt for alle parter, siger Susanne Eilersen, 2. viceborgmester.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her