OPINION. Fredericia Kommune kan spare mellem 58 og 72 millioner kroner på administrationen jf. Cepos’ analyse fra sidste år. Det er mange penge, og de kunne bruges langt bedre på kernevelfærd end på det overflødige bureaukrati.
Et af de tydelige eksempler er den måde, kommunen kontrollerer de private børnepassere på. Hvert kvartal skal både forældre og børnepassere indsende dokumentation for, at betalingen er sket – selvom der allerede findes en underskrevet kontrakt. Det betyder, at hver børnepasser bruger omkring en time på papirarbejde hvert kvartal. Oven i det kommer kommunens egen administration, som også bruger tid og ressourcer på at tjekke dokumenterne – og det er dyrt.
Jeg har talt med flere af børnepasserne, som peger på, at det her ikke bare er besværligt, det er direkte meningsløst. For naturligvis skal der være orden i tingene, men vi må også have tillid til, at voksne mennesker godt kan finde ud af at betale og sige til, hvis noget ikke stemmer.
Da jeg kontaktede både Vejle og Middelfart Kommune for at høre, hvordan de håndterer det, var svaret enkelt: De kræver kun, at der ligger en kontrakt mellem forældre og børnepasser. De oplever ikke snyd – og de bruger derfor ressourcerne langt mere fornuftigt.
Fredericia behøver ikke være den kommune, der altid skal være “duks” og overimplementere kontrolsystemer. Tværtimod burde vi lære af vores nabokommuner, hvor tilliden til borgerne stadig spiller en rolle.
Derfor mener jeg, at vi skal turde rydde ud i det unødvendige bureaukrati og bruge pengene dér, hvor de gør en forskel – på børn, ældre og velfærd. Det er på tide, at vi stopper med at kontrollere borgerne i hoved og bagdel, og i stedet begynder at stole på fredericianerne.














