BUSINESS. Hotelkæden Danske Hoteller A/S markerer i denne måned sit 35-års jubilæum, og både Hotel Kryb i Ly Kro og Hotel Postgaarden i Fredericia peger på netop det lokale samspil som nøglen til kædens mangeårige vækst.
Danske Hoteller adskiller sig fra klassiske forretningsmodeller. Her er det ikke kun gæster, der besøger hotellerne – mange af dem ejer dem faktisk også. Ifølge kommerciel direktør Jørgen Christensen er det en grundsten i hotelkædens særlige set-up.
»Vi har helt fra begyndelsen haft et ønske om at udgøre lokale samlingspunkter i en form for symbiose med lokalbefolkningen. Derfor er hotelkæden i dag ejet af knap 3.000 aktionærer, som i vidt omfang er lig med hotellernes egne kunder. Udover at investere i kæden erhverver de sig en række kontante fordele, for eksempel i form af billige hotelophold. Netop det lokale islæt og det tætte samspil med lokalbefolkningen er altafgørende for, at Danske Hoteller er lykkedes med at vokse i et svært marked igennem mange år. Vi er ikke one size fits all – snarere det modsatte« siger Jørgen Christensen.
Hotelkæden begyndte beskedent med blot ét hotel – Hotel Dronninglund i Nordjylland – og voksede de følgende år med omtrent ét hotel om året. I dag består kæden af 27 hoteller og er landets største uden for hovedstaden med omkring en halv million gæster årligt.
I stedet for en traditionel jubilæumsfejring markeres de 35 år med et særligt tilbud til gæsterne. Hos Hotel Kryb i Ly Kro glæder hoteldirektør Anders Løkkegaard Madsen sig til at tage imod både nye og velkendte gæster frem mod den 30. april 2026.
»Vi har uden tvivl nydt godt af at blive en del af en velfungerende hotelkæde, der laver fælles indkøbsaftaler og har et fælles salgs- og marketingapparat. I vores branche er det meget ofte en fordel at være en del af et fællesskab, fordi det gør det enkelte hotel mindre sårbart for kriser og sæsonudsving. Men vi har nu også meget at takke lokalsamfundet for. Både virksomhederne og de private i trekantområdet har virkelig støttet op om os ved at gøre os til et af byens foretrukne steder for afholdelse af kurser, konferencer og et hav af familiefester« siger han.
Også på Hotel Postgaarden er taknemmeligheden stor. Hotelchef May-Britt Dalgaard understreger betydningen af den lokale opbakning.
»Det er på alle måder en fornøjelse at mærke kærligheden fra lokalbefolkningen. Det er guld værd for en virksomhed som vores, at erhvervslivet såvel som de private på den måde er loyale over for de lokale aktører, hvad angår både events og selskaber. Det skylder vi dem en stor og ubetinget tak for« siger hun.













