I forbindelse med Everfuel og Crossbridge Energys nyhed om den første produktion og levering af grøn brint til raffinaderiet i Fredericia, blev CEO for Everfuel, Jacob Krogsgaard, også forholdt den nylige udmelding om, at Fredericia ikke er med i regeringens plan for den kommende brintrørsinfrastruktur.
Efter turen rundt på brintfabrikken i forbindelse med den store nyhed om første levering af brint til Crossbridge Energy var det ikke kun det, som Jacob Krogsgaard skulle forholde sig til. Det var også den nylige udmelding fra regeringen der forbigår Fredericia med det kommende brintrør.
Fredericia, som har et af Danmarks største brintanlæg og et vigtigt raffinaderi, er blevet forbigået i regeringens udspil, der i stedet prioriterer Esbjerg, Vejen og den dansk-tyske grænse. Denne beslutning vækker bekymring i Trekantområdet Danmark og Triangle Energy Alliance. Det ærgrer også Jacob Krogsgaard.
– Vi lytter, vi snakker, og vi gør alt, hvad vi kan, men faktum er, at det kommer senere. Det betyder, at det, der var formålet med at få et brintrør hertil, set fra både Everfuel og Crossbridge Energy’s synspunkt, var, at vi ville have et rør, der kunne bruges først den ene vej. På den måde kunne vi bygge mere kapacitet, end hvad der nødvendigvis skulle retfærdiggøres i form af gradvist at omstille raffineriet, siger Krogsgaard og fortsætter:
– Så kunne vi lede brinten gennem røret til Tyskland, og når forbruget af grøn brint blev større end det, vi kan producere, for der er en begrænset mængde strøm her i Fredericia Nord, så ville raffineriet kunne bruge brugerrøret. Den valgte man ikke at lytte til og sagde, at det kun var en eksportcase at lave et brintrør. Det kan man sige, men det vi kan her, er, at der er et formål, der har to funktioner, et dual purpose.
Denne beslutning om at forbigå Fredericia, som er et knudepunkt for både brintproduktion og raffinaderivirksomhed, har rystet både lokale aktører og politiske beslutningstagere i regionen. Jacob Krogsgaard understreger, at mens Everfuel og Crossbridge Energy fortsætter arbejdet med at udvikle den grønne brintinfrastruktur, kræver det politisk vilje at sikre, at der er tilstrækkelig efterspørgsel og incitament for at gøre brinten økonomisk attraktiv.
– Vi gør alt for at få brinten i gang, men for at det skal være økonomisk bæredygtigt, kræver det, at der er politisk opbakning til at gøre grøn brint attraktivt. Vi skal have en struktur på plads, som skaber incitamenter til at bruge brinten i stedet for den traditionelle, for at vi virkelig kan skubbe den grønne omstilling frem, siger Jacob Krogsgaard.