SAMFUND. I en tid, hvor trivsel og mistrivsel blandt børn og unge er rykket op på samfundets dagsorden med samme nødvendighed som morgensamlingen i skolens gymnastiksal, viser statistikkerne, at der fortsat er udfordringer at tage fat på. De nationale trivselsmålinger fortæller os med stor tydelighed, at mobning og ensomhed stadig findes – ofte lidt skjult bag hverdagslivets rutiner og voksenlivets travlhed. Derfor har foreningen Ungelys sat sig for at kaste lys på disse udfordringer ved at lade børnene og de unge selv være med til at skabe de løsninger, der kan sikre trivsel og godt humør på skolerne. For når det kommer til trivsel, handler det først og sidst om at finde løsninger – ikke kun at pege på problemer.
Ungelys er en lokal forening med et særligt blik for både forebyggelse og det langsigtede arbejde med trivsel. Gennem et væld af konkrete initiativer – såsom trivselshåndbøger, inspirationsfoldere og guidende plakater – forsøger foreningen at give elever, lærere, pædagoger og forældre redskaber til at tage kampen op mod mistrivsel. Men arbejdet stopper ikke ved de trykte ord. Foreningen samler nemlig også flere gange om året hundredvis af elever til store events, hvor kendte YouTubere, der har de unges bevågenhed, fungerer som levende eksempler på, hvordan man bryder tavsheden og tør tale højt om det svære.
Cristina Gulløv og Henrik Kyhl, henholdsvis projektleder og formand hos Ungelys, gæstede redaktionen for at fortælle om deres arbejde, som allerede har efterladt aftryk på skoler i både Fredericia og Kolding. Med sig havde de både håndbogen og folderne, men også en dybfølt tro på, at eleverne selv er nøglen til at ændre trivslen på skolerne. Cristina Gulløv fortæller indledende, at idéen bag Ungelys’ events i høj grad handler om at aktivere de unge selv og give dem magten over eget velbefindende og fællesskab.
»Det er et nyt koncept, som vi har startet op, og vi har allerede haft flere events på i alt tre skoler – to her i Fredericia og én i Kolding. Vores primære formål har indtil videre været at skabe opmærksomhed omkring trivsel. Det gør vi ved at invitere YouTubere, som eleverne følger og ser op til, og lade dem besvare spørgsmål, eleverne selv sender ind. Det er typisk spørgsmål, der kan føles personlige, men uden at eleverne udstiller sig selv. Tanken er, at eleverne kan få svar fra nogen, der måske selv har prøvet de samme ting.«
Ifølge Cristina er det afgørende, at eleverne ikke bare bliver passive tilskuere, men aktivt involverede i løsningerne, der handler om deres eget liv. Hun fremhæver tidligere evalueringer, hvor eleverne klart har givet udtryk for, at det gjorde stærkt indtryk at høre, at selv kendte YouTubere, som på overfladen ser ud til at have det perfekte liv, også har stået i mørket. Eksempelvis var en elev tydeligt berørt efter at have oplevet et af Ungelys’ events og sagde efterfølgende:
»Tænk at du kunne blive til noget, selvom du har ADHD, eller selvom du er blevet mobbet eller har haft det rigtig svært.«
Den reaktion er også noget af det, der understreger det potentiale, som ligger i Ungelys’ metode, hvor det umiddelbart glamouriøse liv på de sociale medier møder hverdagsrealiteterne på skolernes halgulve. Foreningen har som nævnt allerede afholdt flere succesrige arrangementer med profiler som Jaxstyle, Nomi & Loke og Eiqu Miller, alle kendte navne i den danske YouTube-verden, og personer, som eleverne typisk følger og ser op til i deres hverdag. Den direkte, ærlige dialog, hvor YouTuberne med mod og oprigtighed deler deres personlige historier og udfordringer, er ifølge Cristina Gulløv en afgørende nøgle til arrangementernes succes.
»De her influencers er gode til at møde eleverne i øjenhøjde. De er modige og åbne om, at livet bag skærmen heller ikke altid er perfekt. Og det rammer altså eleverne,« understreger hun.
Henrik Kyhl supplerer, at elevernes erkendelse af, at deres idoler også har været igennem hårde tider, gør indtryk.
»Når jeg hører elever sige, at de pludselig kan se, at de måske også selv kan overvinde svære ting og blive til noget, så bliver jeg virkelig glad og rørt,« fortæller han.
Cristina Gulløv understreger samtidig, at de arrangementer, som Ungelys står bag – eksempelvis det kommende event i Fredericia Idrætscenter – ikke skal ses som isolerede oplevelser, men som starten på en vedvarende indsats, hvor både elever og voksne på skolerne aktivt engagerer sig i arbejdet med trivsel. Her peger hun på den trivselshåndbog og inspirationsfolder, som foreningen har udviklet til formålet. Materialet, der både rummer praktiske øvelser og refleksionsspørgsmål, skal fungere som en igangsætter for den videre samtale, ikke kun mellem eleverne, men også blandt lærere, pædagoger og forældre.
»Ungelys handler om at myndiggøre eleverne til selv at gøre noget ved trivslen. Det tror jeg virkelig kan noget. Jo tidligere vi sætter ind, desto bedre, for så undgår vi, at problemerne vokser sig store i teenageårene, hvor tingene ofte er sværere. Selvfølgelig skal indsatsen tilpasses elevernes alder, men forebyggelse er virkelig afgørende,« siger Cristina Gulløv og bladrer gennem håndbogen, der rummer en række konkrete værktøjer, tips og spørgsmål, som kan åbne dialogen om svære emner som mobning og ensomhed både i klassen, elevrådet og i hjemmene.
Den samtale, Ungelys forsøger at sætte i gang, handler grundlæggende om at skabe en kulturændring blandt eleverne, hvor det at åbne op og tale ærligt om sine udfordringer ikke længere opleves som tabubelagt. Cristina Gulløv pointerer igen med eftertryk, at sådan en kulturændring kræver en fælles indsats fra alle involverede parter – fra klassekammerater og forældre til skolens personale. Foreningen ønsker med andre ord at gøre det naturligt at række ud efter hjælp og lige så naturligt at tilbyde sin hjælp.
»Ofte når man taler om trivsel, ser man på nogen, der har det svært, og nogen andre, der skal gøre noget ved det. Men sagen er jo, at alle faktisk kan gøre noget. Vi vil gerne have et helhedsperspektiv på trivselsarbejdet, hvor både eleverne, lærerne, pædagogerne, forældrene, elevrådene og skolen som helhed kan bidrage. I stedet for at vente på, at nogen andre eller nogen udefra skal løse det, handler det om, at vi alle gør en indsats. Det er det budskab, vi ønsker at sende med vores events, og som vi håber, skolerne vil arbejde videre med,« siger Gulløv bestemt og peger dermed på den nødvendighed, at hver eneste aktør i børnenes hverdag aktivt tager ejerskab.

Pointen bakkes op af Henrik Kyhl, der med en dybere frustration beskriver et samfund, hvor vi alt for let kommer til at kategorisere og stemple hinanden. Han tror, at det er en tendens, der kan skabe dybe sår hos de unge, fordi den kan få dem til at føle sig utilstrækkelige eller forkerte.
»Hvorfor skal vi sætte folk i bås? Hvorfor kan vi ikke bare hylde forskelligheden og acceptere, at vi alle er forskellige? Lad os nu lære af hinanden, lad os se de her forskelle som en styrke i stedet for en svaghed. Mange kreative mennesker har eksempelvis ADHD, og det er jo netop en superkraft. Vi skal ikke dømme hinanden ud fra nogle præfabrikerede kasser,« siger han og påpeger at den her rummelighed er en af de grundlæggende værdier, der ligger bag Ungelys’ mange initiativer.
I trivselshåndbogen og inspirationsfolderen træder det også tydeligt frem, at foreningen ønsker at engagere eleverne til ikke kun at tage hånd om deres egen trivsel, men også aktivt at tage ansvar for klassekammeratens velbefindende. Cristina Gulløv kalder det selv at tage »teten på din egen og din vens trivsel«.
»Hvis vi kan nå dertil, hvor eleverne selv aktivt rækker hånden ud til hinanden og tør tale om det, der gør ondt, så er vi kommet langt. Det kræver selvfølgelig, at vi voksne tør gå forrest og skabe et rum, hvor samtalen er tilladt, men det er først rigtigt stærkt, når eleverne selv tager ansvar,« siger Cristina Gulløv.
Succesen fra de tidligere arrangementer har bredt sig, og opbakningen vokser støt. Allerede nu tæller Ungelys over 600 tilmeldinger til det kommende store event i Fredericia Idrætscenter i august, og dørene står fortsat åbne for endnu flere elever. Henrik Kyhl glæder sig over, at budskabet når bredt ud, og at skolernes interesse viser, hvor stort et behov der reelt er for at skabe dialog omkring trivsel blandt unge.
»Hvis vi kan få skolerne til at tage det ansvar på sig, tror jeg virkelig, vi kan flytte noget. Vi giver værktøjerne, men skolerne skal selv føre dem ud i livet. Det her handler om en helhed, og det kræver engagement på flere niveauer,« forklarer han.
Responsen fra både elever og personale efter tidligere arrangementer er ganske tydelig. Evalueringerne fortæller ligeledes historien om elever, der pludselig forstår, at deres YouTube-heltes liv ikke altid er det perfekte glansbillede, de ser online. Lærerne beretter om arrangementer, der åbner op for vigtige og ofte svære samtaler i klasserne, hvor tavshed ellers tidligere herskede.
Men det er ikke kun eleverne, der får åbnet øjnene. Også mange voksne oplever en øjenåbner, fortæller Cristina Gulløv. Hun beskriver, hvordan der i begyndelsen ofte kan være skepsis hos lærere og forældre over for ideen om at bruge YouTubere som rollemodeller og formidlere af alvorlige emner som mobning og ensomhed. Men når de voksne først har oplevet arrangementerne, ændrer stemningen sig markant.
»Der er mange voksne, der tror, at sådan noget med YouTube bare er pjat, men når de først oplever arrangementerne, finder de ud af, at det faktisk er meget seriøst. Der er stor dybde i det, YouTuberne fortæller. De voksne, som måske har været lidt tilbageholdende, bliver positivt overraskede over, hvor velovervejet, klogt og velinformeret det, de unge influencers siger, faktisk er. Det fremgår meget klart af de evalueringer, vi får fra de voksne efter arrangementerne,« fortæller Cristina Gulløv begejstret.
Den voksende anerkendelse blandt både elever og voksne har resulteret i, at Ungelys i stigende grad oplever at blive kontaktet direkte af skoler, der ønsker at få lignende arrangementer stablet på benene hos dem selv.
For nu strækker visionen for Ungelys sig længere ud i fremtiden. Henrik Kyhl forklarer, at målet på den lange bane er klart formuleret.
»Vi ønsker at arbejde for bedre trivsel, fællesskab og at give unge nogle unikke oplevelser, som de tager med sig videre. Men vi er klar over, at der er lang vej endnu.«
Mens august-eventet nærmer sig med hastige skridt, opfordrer både Gulløv og Kyhl alle Fredericias skoler til at gribe denne mulighed for at sætte trivsel på dagsordenen. De håber, at arrangementet i Idrætscentret bliver endnu en gnist, der kan tænde lyset i øjnene hos børn og unge, der måske føler sig lidt i mørket.
Mens august-eventet nærmer sig med hastige skridt, har Gulløv og Kyhl en klar opfordring: Hvis du som elev, lærer eller pædagog sidder derude og har lyst til at være med til at gøre en forskel, er det nu, du skal række ud. Tal med din lærer eller kontakt din skole, så vi sammen kan gøre trivsel til en hjertesag.