SPORT. Der er stadig dage til kampen, men Fredericia summer allerede. Noget helt særligt venter fredag aften, når FC København kommer på besøg. En begivenhed, der får pulsen til at stige på byens fodboldfans, der for første gang nogensinde kan opleve deres lokale hold i Superligaen mod en af Danmarks allerstørste klubber. Det er en af de dage, man vil huske længe efter det sidste fløjt, og interessen for kampen har oversteget alt, hvad klubben tidligere har oplevet.
»Det er den største fodboldkamp, der nogensinde er spillet i Fredericia, og det gælder også antallet af tilskuere. Vi forventer omkring 6.500 tilskuere. Vi når nok ikke helt op på 7.000, men det skyldes primært, at stadion endnu ikke har den fulde kapacitet,« fortæller Stig Pedersen med en begejstring i stemmen, der kun sjældent rammer en direktør midt i hverdagens praktiske gøremål.
Netop kapaciteten har været et varmt emne de seneste dage. Klubbens hjemmebane, Monjasa Park, er nemlig ikke helt færdigbygget endnu. Visionen er klar, når man står på det grønne græs og lader blikket glide hen over tribunerne. Her skal engang være plads til 10.000 tilskuere, men lige nu arbejdes der stadig på højtryk. Maskinerne brummer, og håndværkere knokler for at færdiggøre det, der kan nås inden fredag.
»Årsagen til, at vi ikke kan lukke flere tilskuere ind, er blandt andet, at hjemmebaneafsnittet endnu ikke er færdigbygget. Det er faktisk knap halvt færdigt, og det vil man også kunne se, når man kommer ud på stadion,« forklarer Stig Pedersen.
Udebaneafsnittet, som kommer til at huse omkring 2000 københavnske fans, kunne potentielt rumme flere. Men klubben tør ikke satse for stort i første forsøg. Man er nødt til at trykprøve logistikken og sikkerheden omkring kampen, inden man lader tribunerne fylde til randen.
»Vi har behov for at trykprøve Monjasa Park på fredag. Jeg forventer, at vi får meget travlt, og vi er selvfølgelig spændte på at se, hvordan det hele kommer til at fungere med tilskuerne til og fra stadion,« siger direktøren, der ikke lægger skjul på, at der er en særlig spænding i luften.
Den store interesse har også betydet, at både udebanetribunen og hjemmeholdets stemningsafsnit allerede tidligt meldte udsolgt. Et signal om, at Fredericia er klar til at møde de store hold i Superligaen, og at opbakningen omkring klubben lige nu er massiv.
»Vi forventer en oplevelse, som Fredericia aldrig har prøvet før. Det bliver virkelig stort. FCK-fansene er jo kendte for at skabe en fantastisk stemning, og alle, der har oplevet dem på andre stadioner, ved, at det altid er en kæmpe fest, når de kommer og støtter deres hold,« bemærker Stig Pedersen.
Han fortæller også, at klubben gør alt for at give både hjemmeholdets og udeholdets fans en fantastisk oplevelse, trods praktiske udfordringer som uafdækkede tribuner og risikoen for regn.
»Vi har kaldt alle de folk ind, vi overhovedet kan skaffe, for at hjælpe med alt fra salgsboder til entréen, så det hele glider nemt. Publikum kommer sikkert tidligt, og der bliver travlt, så vi er meget spændte. Det bliver helt fantastisk.«

Siden oprykningen i maj har Fredericia oplevet en nærmest eksplosiv interesse for fodbold. Det føles, som om hele byen er vågnet op til en virkelighed, hvor sporten pludselig fylder mere, end nogen havde turdet drømme om. Snakken går på caféer, i supermarkeder og på gader og stræder, hvor der mærkes en ny fælles stolthed. Børn og voksne går rundt i røde trøjer med klubbens logo på brystet, og selv folk, der måske normalt ikke følger fodbold, er begyndt at engagere sig i klubbens skæbne og følge FC Fredericias eventyr i Superligaen.
Det er en følelse, direktøren også selv oplever.
»Lige siden vi rykkede op i maj, er interessen for fodbold eksploderet i byen. Vi har nok ikke helt været klar over, hvad vi gik ind til, og det tror jeg egentlig heller ikke, at Fredericia som by har været, hverken vores tilskuere eller sponsorer. Det har simpelthen taget os med storm. Vi oplever en vild opmærksomhed, og det er en helt anden hverdag, vi nu står midt i. Vi har meget mere at se til end før, men det er samtidig virkelig sjovt. Så alt er faktisk rigtig godt. Vi er trætte, når vi går hjem, men vi glæder os til at møde ind igen næste morgen, for det her er bare helt vildt,« fortæller han stolt.
Den nye fodboldfeber kan også måles direkte på salget af sæsonkort. Normalt sælger klubben omkring 100 sæsonkort på en hel sæson, men i år har hele 1600 valgt at sikre sig en fast plads på stadion. Alt er vendt på hovedet, og den stærke sæsonstart i Superligaen har kun øget interessen yderligere.
»Der var måske omkring 1000 billetter tilbage, og de blev bare revet væk på ingen tid. Det er helt vildt. Jeg håber virkelig, at der kommer flere kampe som den her, og det ved jeg heldigvis, at der gør,« siger Stig Pedersen.
Fredag bliver Monjasa Park altså fyldt til bristepunktet. Det bliver en aften, hvor spillerne for alvor mærker, hvad det vil sige at spille i Superligaen. For flere af spillerne bliver det første gang, de træder ind på hjemmebanen i en sådan kulisse.
»Vi har en del spillere, som ikke har prøvet den kulisse, de skal spille i fredag aften. Stadion bliver alligevel lidt intimt, og alle sidder tæt på banen, så det kommer til at føles tætpakket. Det er jeg helt sikker på,« siger direktøren, der håber, at de lokale fans vil gøre alt, hvad de kan for at matche den stemning, som FCK-fansene altid bringer med sig.
»Vi er trods alt også 4000 fra Fredericia, selvom jeg godt ved, at der nok sidder en enkelt eller to FCK’er imellem i civilt tøj. Vi håber virkelig, at vores fans vil bakke os op fra første minut til sidste,« fortæller han med et lille smil i stemmen.
Og så slutter han af med en vigtig opfordring til fansene. En sidste praktisk detalje, inden festen for alvor bryder løs.
»Jeg synes, man skal komme i god tid, og hvis man har mulighed for det, så tag cyklen herud i stedet for bilen. Med omkring 6000 tilskuere bliver der pres på parkeringspladserne i området, så det er en god idé at tage cyklen, og så er det jo også sundt.«
Fredag aften vil vise, om FC Fredericia og Monjasa Park består prøven. Kampen sparkes i gang kl. 18.00.