Banedanmarks massive skinnefræser på 155 tons og 44 meter er tilbage i Danmark for at sikre, at jernbanenettet er i topform.

I den kommende tid vil det gule fræsetog, der ifølge Banedanmark “sikrer længere holdbarhed og mindsker risikoen for skinnebrud,” bevæge sig over Middelfart og Fredericia og arbejde på at fjerne små revner, som er næsten usynlige for det blotte øje.

Fræsearbejdet er en præcisionsopgave, hvor skinnefræseren langsomt kryber fremad med en hastighed på 400-600 meter i timen. I processen fjerner fræsetoget en millimeter af jernbaneskinnerne for hver passage, og på en enkelt nat kan det samle op til tre ton jern, der efterfølgende bliver genanvendt.

Natkørsel for at undgå forstyrrelser

For at undgå at påvirke togtrafikken for meget, arbejder skinnefræseren om natten. Om dagen bliver toget klargjort til næste etape, hvor det kan fræse op til ti revner væk hver nat. Pernille Skovrup, sektionschef i Banedanmark, understreger betydningen af det natlige arbejde:

– Det er vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som kan udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt.

Banedanmark anvender ultralydsmålinger fra målevogne, som nøje identificerer revnerne, der kræver opmærksomhed. Den målrettede vedligeholdelse betyder, at mindre fejl kan udbedres, før de udvikler sig til større problemer, hvilket sparer både tid og penge i det lange løb.

Hvor og hvornår kan du se skinnefræseren?

Fræsetoget vil blandt andet køre mellem Middelfart og Fredericia fra den 10. til den 13. november og senere i Odense og omegn.