Minde- og Festkoncerten lørdag den 5. juli 2025 kl. 19.00 i Trinitatis Kirke Fredericia blev en musikalsk rejse gennem den Dansk Sjæl og Tro, på denne traditionsrige aften.

Medvirkende var Medlemmer fra Slesvigske Musikkorps: Henrik Rønnow, trompet; Martin Knudsen, trompet; Morten W. Eriksen, horn; Mette Krüger, basun & Lars B. Olsen, tuba. Trinitatis Kirkes Pigekor. Christianskirkens Drenge- og Mandskor. Tobias Dahl Osenbrüg, dirigent & Niels Erik Aggesen, orgel. Den eminent sammensætning af orgel, orkester og korene gjorde denne aften til en positiv oplevelse. 

Ingen roser uden torne. Aftenens første korværk, hvor messing og kor var sat sammen, faldt dog en smule uden for den umiddelbare lyttevenlighed. Musikalsk spændende, men bedst betegnet som “for de særligt interesserede”. De fire satser bød på substans og krævede opmærksomhed, men det samlede udtryk satte spørgsmålstegn ved, om kombinationen mellem kor og messing her, var det mest hensigtsmæssige. Ikke desto mindre må det understreges, at musik, som al anden kunst, opleves forskelligt fra lytter til lytter. Netop det er en del af pointen. Fakta er dog det var svært at høre hviklet sprog der blev sunget på og dermed teksten. Jeg er ikke i tivlv om der er et stor arbejde bag arangementet af Tobias Dahl Osenbrüg og Lars Birkelund Olsen med; Kyrie Eleison, Intermezzo, Herren er min hyrde, engendigtning af salme 123, Lux Aeterna. For denne anmelder var det lidt langhåret at lytte til jeg kalder det gerne special musik. De 4 stykker musik er absolut ikke ligegyldige. Jeg håber alle andre i det fyldte kirkerum havde en bedre oplevelse end Jeg.

Det blev dog en god aften med blæs på både rør, messing og stemmer. En eminent kombination af orgel, orkester og kor gjorde aftenen til en sand musikalsk fornøjelse og akustikken i Trinitas er i særklasse. En “blæsende” oplevelse af den gode slags. Det musikalske mod blev belønnet og hvor publikum fik både noget at nyde og noget at tænke over. En oplevelse, der beviste, at traditionel og klassisk musik stadig kan overraske og få både øre og øjenbryn til at løfte sig. På den gode måde.

Fremførte værker opgives til: Niels W. Gade: 2. sats (Valpladsen) fra “Tre Characterstykker” opus 18 arrangeret for messingkvintet og orgel af Lars Birkelund Olsen

Tobias Dahl Osenbrüg / arr. Lars Birkelund Olsen med; Kyrie Eleison, Intermezzo, Herren er min hyrde – gendigtning af salme 123, Lux Aeterna

N.F.S. Grundtvig / P.A. Heise -Guds fred med vore døde

B.S. Ingemann / Niels W. Gade – Morgensang fra Elverskud

Lars B. Olsen – Weyses Guldalderaften

Paul la Cour / Povl Hamburger – Hvor klart dog stjernen ses i nat

Thøger Larsen / Oluf Ring – Danmark, nu blunder den lyse nat

Benedicte Præstholm / Søren Birch – Du lille land, så smuk du er

Chr. Richardt / C.E.F. Weyse – Altid frejdig, når du går

Niels Erik Aggesen – Introduktion og variation over “Kongernes Konge” for orgel (2019)

Aftenen var udover det lokale snit også et billed af Danmark i Sang og Klang med et håb og erindring. Hvilket de 2 fællesange hvor publikum flot deltog tydeligt bevister.

Den flotte indmarch og udmarch med faner skal også bemærkes. I respekt rejser alle sig naturligvis op. Til indmarchen passede Prins Jørgens March, ”The Prince of Denmark’s March”, ofte kaldet Trumpet Voluntary perfekt. Orgel og messing gjorde dette til en særlig oplevelse.

Aftenen forbandt det højtidelige og det håbefulde i én samlet fortælling, båret af musik, der favnede både landskabet, troen, sorgen og styrken. Fra Gade til moderne variationer over salmer og kongeværdighed, blev koncerten et stærkt udtryk for, hvordan fortid og nutid lever side om side i toner.