Efter Fredericia indførte gratis bybusser, blev det markant lettere for mange borgere at komme rundt i byen. Men med flere passagerer følger nu et nyt problem. Et totalforbud mod at medtage el-løbehjul og cykler i busserne har skabt frustration blandt borgere, der er afhængige af at kombinere offentlig transport med andre transportformer.
En af dem er Rasmus, som hver dag afleverer sine børn i børnehave, før han fortsætter til arbejde. Han kalder beslutningen for »dybt urimelig« og uforståelig i en kommune, der samtidig taler om grøn transport og fleksible arbejdsveje.
»I min hverdag betyder det, at jeg står med et reelt problem. Jeg skal aflevere mine børn i børnehave om morgenen. Det kan jeg ikke gøre på el-løbehjul, for der er ikke plads til dem på det, og det ville heller ikke være forsvarligt. Derfor tager jeg bussen sammen med børnene og har mit el-løbehjul med, så jeg bagefter kan køre videre til mit arbejde,« fortæller Rasmus.
Han foreslår, at kommunen og busselskabet genovervejer beslutningen og indfører mere fleksible regler:
»Hvorfor kan man ikke lave en regel, hvor man må tage et sammenklappet el-løbehjul med, når man sidder med det ved sædet? Det fylder jo ikke mere end en sportstaske og optager ingen ekstra plads. Man kunne også overveje at sige, at forældre med børn gerne må tage det med, da det netop hjælper os til at få hverdagen til at hænge sammen.«
Rasmus påpeger, at beslutningen ikke kun rammer privatpersoner, men også lokale arbejdspladser og den generelle beskæftigelsesindsats, som Fredericia Kommune ellers prioriterer højt.
»Lige nu har Fredericia Kommune stort fokus på beskæftigelsesindsatsen – men det her er jo det stik modsatte af at hjælpe folk i arbejde. For mit vedkommende gør beslutningen det sværere at passe mit job og samtidig hente og bringe mine børn på en miljøvenlig måde.«
Ifølge Rasmus er det paradoksalt, at 3F, som repræsenterer mange af byens buschauffører, har været med i beslutningen:
»3F har været med i beslutningen, men resultatet er, at de faktisk gør det sværere for nogle af deres egne medlemmer, som mig, at komme på arbejde. Jeg fylder ikke ekstra i bussen, og jeg har børn med. Jeg kunne stille et spørgsmål om, hvorvidt 3F er til at betale for tabt arbejdsfortjeneste?«
Han beskriver situationer, hvor han tidligere uden problemer kunne tage sit el-løbehjul med:
»Det kan simpelthen ikke passe, at mine børn skal gå tre kilometer hjem efter en lang dag i børnehave, bare fordi kommunen forbyder mig at tage mit sammenklappede el-løbehjul med i bussen. Det rammer ikke bare familier, forældre og børn, men også arbejdspladser, som har brug for, at medarbejdere rent faktisk kan komme frem og tilbage på en fleksibel måde og stadig passe deres arbejde.«
Rasmus understreger, at han er villig til at tilpasse sig og tage hensyn til pladsen i busserne:
»Jeg er villig til at klappe mit el-løbehjul sammen og sidde med det – sådan som jeg faktisk også gjorde i dag, da bussen var fyldt. Jeg fylder ikke mere end nogen anden passager.«
For ham handler sagen om meget mere end transport – det handler om hverdagsliv, arbejdsdage og almindelig sund fornuft.
»Det her handler ikke om dovenskab, men om at kunne få hverdagen, arbejdet og børnepasningen til at fungere. Forbuddet bør tages op til genovervejelse,« siger Rasmus.
Beslutningen om at forbyde el-løbehjul og cykler i bybusserne blev vedtaget tidligere i oktober. Ifølge kommunen og busselskabet Umove er baggrunden pladsmangel og arbejdsmiljøproblemer for chaufførerne, som oplever konflikter, når passagerer forsøger at tage større genstande med i busserne.
Men for borgere som Rasmus betyder beslutningen, at den grønne og fleksible transport i hverdagen er blevet lidt sværere.













