BUSINESS. Når FC Fredericia efter sommerferien 2025 træder ind i dansk fodbolds fineste række, Superligaen, åbnes der nye, store muligheder for hele byen. Fredericia Kommune vil derfor sammen med byens nøgleaktører søsætte en fælles brandingindsats, der skal styrke kommunens profil og synlighed – både regionalt og nationalt.
Det er første gang i historien, at FC Fredericia sikrer sig en plads i Superligaen, og det giver byen en unik mulighed for at fortælle den gode historie om Fredericia, lyder det i en indstilling fra kommunens forvaltning.
Oprykningen forventes blandt andet at kunne øge kendskabet til Fredericia som en attraktiv bosætnings- og erhvervskommune. Derudover kan det skabe en stærkere lokal identitet og fællesskabsfølelse, samtidig med at flere besøgende kan tiltrækkes – både til selve kampene og på længere sigt til byen generelt.
Derfor foreslår kommunen nu at lade den nyoprettede fælles brandinggruppe bestående af Experience Fredericia, Fredericia Shopping, Business Fredericia og Fredericia Kommune koordinere indsatsen. Gruppen skal udarbejde en strategi for, hvordan byen samlet kan brande sig mest effektivt på den nye Superligaposition.
Indsatsen vil involvere kommunens institutioner, foreninger og borgere, som alle inviteres til at være en del af fortællingen om Fredericia. Brandingindsatsen vil finde sted på flere platforme, hvor lokal stolthed, fællesskab og Fredericias mange kvaliteter skal formidles bredt.
Kommunens forvaltning vurderer, at et tæt og koordineret samarbejde mellem byens aktører vil give en større effekt, end hvis hver aktør arbejdede alene. Når den fælles strategi er klar, vil Bosætnings- og Turismeudvalget samt Økonomi- og Erhvervsudvalget blive orienteret om konkrete initiativer og resultater.
Brandingindsatsen finansieres af allerede afsatte midler i kommunens pulje ”Fremme af Fredericia som bosætningskommune”.