Når Teater Malstrøm d. 7. marts har premiere på En Skærsommernats Drøm, er det med en yderst erfaren herre bag roret.
Instruktør Rune Daugaard har beskæftiget sig professionelt med Shakespeare i 15 år, så da teatret henvendte sig, var det ikke en svær beslutning:
– Det giver god mening at pege på mig i forhold til mine erfaringer med Shakespeare, siger Rune og afslører, at han selv spillede med i ‘En Skærsommernats Drøm’ i 1998.
Da Rune selv stod på scenen for 25 år siden, var det med Lars Zacho Maarup som instruktør, og det er også hans oversættelse, der opføres i Fredericia til foråret: “På sin vis slutter det en cirkel for mig”.
Rune Daugaard har en god fornemmelse for, hvad han vil med forestillingen:
– Jeg vil gerne skabe en mere neutral verden, som ikke er tidstypisk. Teksten er også opdateret.
For kan man virkelig blive ved med at opføre Shakespeare – også i 2024?
– Shakespeare er altid relevant, fordi han arbejder med nogle grundlæggende menneskelige følelser og helt eviggyldige forhold mellem mennesker, fortæller instruktøren og fortsætter:
– Og så er han god til at få os til at kigge på os selv, hvor vi kommer til at se os selv lidt udefra”
Samtidig understreger instruktøren, at det, som gør Shakespeare og En Skærsommernats Drøm relevant for et publikum i dag, er, at det handler om kærlighed.
– Det er eviggyldigt. Og kærlighed kan være svært. Fra den uskyldige og naive teenagekærlighed til det mere komplicerede ægteskab. Og så skal det være sjovt – og det er sjovt.
Når man siger Shakespeare, vil nogle måske blive lidt skræmte og tænke, at det er noget højtravende noget – men den fordom kan man godt lade blive i garderoben:
– Mange er måske skeptiske over for teater med Shakespeare og bange for, at det er for svært. Men efter 10 minutter er man suget ind i det. Det er vigtigt at vi får ordene med, så vi netop får fortalt den her historie. Der er mange rim og jamber, mange smukke sproglige passager. Det skal publikum bare læne sig tilbage og glæde sig over – og blive sprogligt forkælet.
Fra Slot til Pakhus
Rune Daugaard har før opsat Shakespeare hos Herregaardsspillene med Ulriksholm Slot som kulisse. Selvom pladsen er mere trang i Det Bruunske Pakhus, end Rune Daugaard er vant til, ser han alligevel mulighederne frem for begrænsningerne. “Her er der både den frihed, at man kan vælge scenografi, men det gør det også svært. Så det handler også om at begrænse sig og samtidig gøre det simpelt og storslået.”
I Teater Malstrøms fysiske rammer er der også rigelig mulighed for, at skuespillere og publikum kan komme tæt på hinanden, og det giver nogle helt nye muligheder, mener instruktøren:
– Man kan lave en anden nærhed. Shakespeare bryder gerne den fjerde væg, han vil gerne kunne tale direkte til publikum. Og hele markedsplads-tanken – vi har nogle referencer til de gamle gøglertrupper og omrejsende skuespillere – er der plads til.
Nu er Teater Malstrøm jo kendt for ikke at være bange for det upolerede og – måske – lidt grimme ved tilværelsen. Hvordan har Rune tænkt det ind i forestillingen?
– Jeg har tænkt over hvordan vi kan sætte køn lidt på spil. Shakespeare er meget mandsdomineret,” fortæller han og fortsætter: “På den anden side af drømmen er der et mareridt. Jeg vil gerne gøre alferne mere eventyrvæsener end drømmevæsener.” Det er dog blevet lidt mere poleret end først tænkt, afslører han videre.
– Jeg håber, at publikum kan se, at det ikke kun er den her hyggelige drømmeverden, men at der også er noget på spil for alle, der er i den”.
Malstrøm: Et dejligt sted at være
Når publikum forlader Det Bruunske Pakhus efter at have set En Skærsommernats Drøm, håber Rune, at de går derfra med en god oplevelse.
– De har grinet, først og fremmest. De har hygget sig. Forhåbentligt også set på sig selv udefra, så de har noget at snakke om bagefter. Vi vil gerne sætte et spejl op, der reflekterer tilbage på publikum, så de får set nogle andre sider af sig selv.
Men vigtigst af alt, så skal publikum gerne hygge sig.
– Det behøver ikke at være stor kunst det hele; det må gerne bare være en god oplevelse.
Det er Runes første erfaring med Teater Malstrøm, og foreningen får rosende ord med på vejen:
– Det er en fornøjelse at være hos Malstrøm, jeg er blevet taget så godt imod. Folk er så søde ved hinanden og føler sig så velkomne – også de nye. Stor ros til foreningen, siger han.
Til slut håber instruktøren, at mange vil lægge vejen forbi Det Bruunske Pakhus:
“I vores tid er der stor konkurrence om folks opmærksomhed, så jeg er glad for, hvis de kommer. Så vil jeg stå i døren og sige tak til publikum – det er dejligt, de vil komme, afslutter han.
En Skærsommernats Drøm spilles i Det Bruunske Pakhus fra d. 7. marts til d. 6. april 2024.