KONCERTANMELDELSE. Der var langt fra hverdagsmusik på programmet, da professor Jens Wollenschläger indtog bænk og bælg i Trinitatis Kirke den 19. juni 2025. Publikum blev taget med på en musikalsk rejse gennem århundreder og verdenshjørner fra Bachs velkendte åndedrag af barok åndelighed til fremragende nye toner fra kunstnerens egen hånd.
Koncerten åbnede med Johann Sebastian Bachs “Fantasia super Komm, heiliger Geist”, hvor den såkaldte Organo pleno-stil fyldte hele kirkerummet og her må det siges: det nye orgel i Trinitatis Kirke har fået nyt liv og ny ære. Restaureringen af instrumentet er ikke bare lykkedes det er blevet en akustisk kronjuvel i Fredericia. Orglets fyldige, balancerede og dog skarpt tegnede klang gjorde Bachs polyfone kompleksitet både himmelstræbende og jordfast.
Herefter tog Wollenschläger os med til den franske barok via Nivers’ pentecostalske hymne i tre raffinerede satser musikken sitrede af gammel fromhed og fin ornamentering. Helt ukendt materiale for undertegnede og måske for mange i salen, men spillet med overbevisning og varme.
Steigleders variationer over “Vater unser” og Buxtehudes kraftfulde version af “Komm, heiliger Geist” førte os dybere ind i reformationstidens klanglige verden. en æra hvor orglet bar både bønnens og prædikens vægt.
Så kom Louis Vierne fransk romantik med dramatik. “Hymne au soleil”, “Feux follets” og “Clair de lune” (Titlen “Clair de lune” betyder “måneskin” på fransk og er inspireret af et digt af Paul Verlaine med samme navn.) i følge af fantasiens poesi, spillede på orglets lyseste og mørkeste strenge. Blålys og måneskin i Fredericia en torsdag aften? Absolut.
Men koncertens højdepunkt var uden tvivl Jens Wollenschlägers egen komposition: “ijr ha’kódesch jeruschalájim, Den hellige stad Jerusalem”. Et værk i tre satser, dramatisk og spirituelt, med tekstlige referencer fra Bibelen og liturgiske riter. Her blev både klang og teologi forenet i et moderne værk, som lød som både bøn og by, som dom og drøm. Sjældent hører man nyere orgelmusik, der i den grad vækker både nysgerrighed og eftertanke.
Afslutningen med Leo Sowerbys “Toccata” satte en amerikansk krølle på koncertens hale, en slags salig swing med bastonerne i march og manualerne i jubel.

Det skal også nævnes, at Tobias Dahl Osenbrüg, Trinitatis Kirkes faste organist og musikalske kraftcenter, fortjener anerkendelse for sin indsats med at tiltrække så store navne til byen og for sin rolle i at få orglet restaureret og tilbage i koncertform.
Koncerten var en påmindelse om, at selv den ældste musik kan føles ny og at nutidig orgelmusik kan bære samme tyngde som klassikere. Det kræver blot en musiker med overblik, indlevelse og en god portion mod. Jens Wollenschläger leverede det hele.
Lidt om Prof. Jens Wollenschläger: Han er en højt respekteret og alsidig kirkemusiker: lærerstol ved Tübingen, førstekirkeorganist, international koncertør, korleder, udgiver og komponist. Han har en imponerende discografi, medvirker på ca. 100 udgivelser, og har en tydelig indflydelse på tysk orgelkunst, kirkemusik og undervisning.
Uddannelse & tidlig karriere
• Født i 1976 i Bad Bergzabern, vokset op i Landau/Pfalz
• Studier i kirke- og orgelmusik i Stuttgart (Prof. Bernhard Haas & Hans Martin Corrinth) og i Hamburg (konzertexamen hos Pieter van Dijk, med udmærkelse)
• Undervisning 2001–05 ved kirke-musikalske seminarer i Speyer og Neustadt (orgel, improvisation, piano, gehøruddannelse)
• Praktikår 2004–05 ved Ulmer Münster og vikar i Aalen 2009–10 .
Koncerter & internationale aktiviteter
• Turneer i Danmark, Østrig, Polen, Sverige m.fl.
• Deltog fx i Tübinger Orgelsommer, Landauer Orgelpunkt og pinsekoncert i Trinitatis Fredericia (19. juni 2025)
Aktivitet som musiker
• International koncertorganist, cembalist, pianist, lied-accompanist; optræder i kirker og domkirker i bl.a. München, Speyer, Aarhus, Kbh., Passau, Magdeburg, Berlin
• Medvirker som juror, komponist, udgiver (Carus, Strube, Schott) og musikteoretiker; underviser i orgellitteratur og improvisation .
• Har udgivet omkring 100 CD’er, fx:
• AltHamburgischer Organistenspiegel (2010),
• Trumpet & Organ med Milen Haralambov,
• Marimba & Organ Melange (2023),
• In weiter Ferne (Klavier)