Det var en ganske almindelig arbejdsdag i Kop & Kande Fredericia, da Tina Lindum blev kaldt til side af butiksejer Finn Engberg. Med en uventet forespørgsel ændrede han hendes arbejdsliv. “Vil du være butiksbestyrer?” lød spørgsmålet, og selvom Tina aldrig havde set sig selv i den rolle, tog hun det med på sommerferie for at overveje svaret.

– Jeg tænkte: Hvorfor ikke sige ja? Man kan jo fortryde, hvis man siger nej, men sjældent omvendt, fortæller Tina, der nu står i spidsen for butikken op til årets travleste tid – julen.

En passion for isenkram og kollegaer

Med næsten 20 års erfaring i isenkrambranchen og syv af dem hos Kop & Kande Fredericia, er Tina langt fra ny i gamet. Men rollen som butiksbestyrer bringer nye opgaver og udfordringer, som hun tager imod med åbne arme.

– Jeg har haft meget ansvar allerede det seneste år, så det er egentlig bare en fortsættelse – dog med lidt flere opgaver som vagtplaner og strategisk planlægning. Men jeg kan ikke gøre det alene. Mine kollegaer, Mia og Gitte, er uvurderlige, understreger hun.

Tinas kærlighed til isenkram startede med en kreativ ambition. Oprindeligt drømte hun om at blive dekoratør, men vejen dertil virkede snørklet og dyr. Derfor valgte hun i stedet en branche, hvor kreativiteten stadig kunne få frit spil.

– Jeg elsker især julen. Det med at pynte vinduerne og skabe en hyggelig stemning i butikken er bare noget særligt, fortæller Tina. 

Tina har en særlig forkærlighed for de grønne nuancer i årets juleudsmykning i vinduet.

Loyalitet i kundekredsen

Fredericia er en by, hvor kunderne ofte er faste gæster, og det mærker Tina tydeligt i sit daglige arbejde. 

– Mange af vores kunder kender vi på ansigtet, og det giver en særlig tæthed. Vi er også meget en formiddagsbutik, og det kan vi virkelig mærke her i julesæsonen, hvor der er run på, siger hun og tilføjer med et smil: 

– Man møder også kunderne ude i byen, og nogle gange kigger de på én, som om man burde vide præcis, hvem de er.

For Tina er kundeoplevelsen central. Hun fremhæver butikkens høje faglighed som en vigtig faktor: 

– Jeg tror, det er, at vi er brancheuddannede, os tre herinde. Vi har alle sammen en rygsæk fyldt med erfaring, og vi er faglærte. Det giver også noget tryghed for kunderne. Vi er ikke alle lige gode til det samme, men tilsammen får vi dækket det hele.

Tina Lindum ser frem til juletravlheden og glæder sig til at hjælpe de mange kunder.

Fredericias handelsliv

Som ny butiksbestyrer, tilflytter til Fredericia og bosiddende i Nordbyen med sin mand og to børn, er Tina særligt engageret i byens handelsliv. Desværre ser hun udfordringer for det lokale handelsliv i byen.

– Handelslivet har været lidt nedadgående. Danmarksgade kan virke øde, og som butik skal man gøre noget ekstra for at tiltrække kunder. Men hvad det ekstra præcist skal være, er svært at sige.

Da vi spørger Tina, hvad det ekstra måske kunne være, kommer hun alligevel med et bud. Hun tror nemlig på, at det ofte er de små ting, der gør den største forskel.

– Det kan være de små ting, som fx at hjælpe en kunde med rollatoren ud ad døren. Det giver en tryghed, og det kan gøre en stor forskel.

Tina er derimod helt klar over, hvad hun i sidste ende ønsker for Fredericia.

– Jeg synes, det er vigtigt, at vi støtter de lokale butikker og det lokale samfund. Fredericia er en hyggelig by med en fantastisk beliggenhed, så vi skal passe på det, vi har.

Vi spørger hende også, om der er noget i butikken, som hun har en særlig forkærlighed for. Her tøver hun ikke med at fremhæve Eva Solo-produkterne, som også er en af hendes egne ansvarsområder.

– De har nogle virkelig lækre ting, både til køkkenet og indretning. Det er nok mit yndlingsbrand.

En juletid fuld af muligheder

Med julen lige om hjørnet er det højsæson for Kop & Kande Fredericia. Julekataloget er på trapperne, og butikken summer af aktivitet. For Tina er det ikke kun travlt, men også en tid, der kræver, at hun viser, hvad hun kan som ny butiksbestyrer.

– Det er lidt angstprovokerende at skulle præstere på den måde, men jeg forsøger at tage det roligt. Man kan kun gøre sit bedste, siger hun og slutter med en opfordring: 

– Vi plejer altid at sige: “Kom ind, hvis du er i tvivl om noget.” Vi er privatejet, og vi er altid til at forhandle med. Hvis der er noget med en pris, som kunderne har fundet billigere på nettet, kan vi ofte matche det – men selvfølgelig ikke altid.

Tina Lindum har trådt nye stier i sin karriere, men én ting synes at stå fast: Hun gør det med både hjerte og erfaring, og Fredericia har fået en ildsjæl ved roret hos Kop & Kande.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her