I Fredericia investerer ADP A/S, i samarbejde med PFA Pension, nu massivt i at udvikle Taulov Dry Port og sikre fremtidens logistikinfrastruktur i Danmark. Udvidelsen indebærer op mod 200.000 kvadratmeter nye lager- og logistikfaciliteter, kommer til at strække sig over de kommende år. CEO Rune D. Rasmussen fortæller i dette eksklusive interview, at dette er en videreudvikling af et koncept, der allerede har vist sin succes.
Den store udvidelse af Taulov Dry Port ikke blot handler om en massiv kapitalindsprøjtning, men om at bygge videre på et allerede velfungerende koncept med stor vækstpotentiale i Trekantområdet.
– For det første tror jeg, det er vigtigt at understrege, at det, vi gør her, ikke nødvendigvis indebærer en beslutning om at bruge rigtig mange penge på at bygge 200.000 kvadratmeter. Det her er en videreudvikling af et velafprøvet og succesfuldt koncept, fordi Fredericia-Taulov ligger strategisk godt med Fredericia Havn, jernbaneterminaler, motorvej og lufthavn lige i nærheden, forklarer Rasmussen. Projektet, som sker i tæt samarbejde med PFA Pension, er langsigtet og kræver grundig planlægning.
– At vi nu melder ud, at vi kan frigive nogle arealer og videreudvikle på dem, er det, vi gør her, siger han og forventer, at byggeriet starter tidligst i 2026.
Et unikt knudepunkt for nationale og internationale aktører
Ifølge Rasmussen adskiller Taulov Dry Port sig fra andre logistikcentre i Danmark og Europa ved sin strategiske placering.
– Vores vigtigste konkurrenceparameter er vores beliggenhed i hjertet af Danmark. Det er et konkurrenceparameter, der holder, uanset om tiderne er gode eller dårlige, og om renten er høj eller lav, understreger han.
– Når man så lægger Fredericia Havn til, med kapacitet til alt fra agribulk til containere og færgeaktiviteter, kombineret med to jernbaneterminaler og kort afstand til Billund Lufthavn, så har vi opskriften på noget unikt i dansk kontekst, fortsætter han.
Hertugens Kvarter, som det nye udvidelsesområde kaldes, vil tilbyde faciliteter og infrastruktur til både danske og internationale virksomheder, der ønsker fleksible, bæredygtige løsninger. Rasmussen påpeger, at kravene fra kunderne er vokset markant de seneste år.
– Det er ikke længere nok bare at have en kvalitetsbygning med de rigtige dimensioner. Bygningen skal være et sted, hvor medarbejderne trives, og der skal være faciliteter til opladning af elcykler, biler og lastbiler, samt en høj certificering af bygningerne, forklarer han og understreger, at det bæredygtige og den grønne omstilling spiller en stor rolle i udvidelsen.
Med den nye udvidelse forventes yderligere omkring 600 fuldtidsstillinger at blive skabt i området.
– Jeg tror, det vil være folk til lagerarbejde, både om dagen og om aftenen. Der vil også være brug for speditører, logistikere, kontoransatte samt chauffører til både lastbiler og trucks, siger Rasmussen.
Samarbejdet med PFA Pension og ADP’s fremtidige rolle
Samarbejdet med PFA Pension har været en stor gevinst for ADP’s udvikling, fremhæver Rasmussen.
– For ADP har det været en gamechanger at få PFA med som investor. PFA har ikke blot bidraget med kapital, men også med en høj grad af professionalisme. Det er et kvalitetsstempel, at PFA fortsat vil være med på rejsen efter at have lært os at kende i første fase, siger Rasmussen.
Når det kommer til ADP’s fremtidige rolle i branchen, ser Rasmussen ambitiøst på mulighederne.
– ADP er gået fra at være en lokal, regional aktør til at spille en national rolle, især inden for havnebranchen og logistik. Vi skal fortsat tage ansvar for at sætte Danmark på verdenskortet ved at tiltrække virksomheder hertil. Globalt vil ADP muligvis på sigt spille en større rolle, men lige nu arbejder de hen imod at blive en ledende aktør i Norden, slutter han.
Læs også