BUSINESS. Fredag aften skabte FC Fredericia historie, da klubben for første gang sikrede sig oprykning til Superligaen. Denne milepæl er ikke blot en sportslig sejr – den åbner også helt nye muligheder for byen Fredericia. Kristian Bendix Drejer, erhvervsdirektør i Business Fredericia, er begejstret og kalder oprykningen en »gave« for byen.

»At FC Fredericia nu er i Superligaen giver os helt fantastiske muligheder for yderligere eksponering. Det er et enestående vindue til at styrke vores bosætning og et ekstremt stærkt ben i vores fremtidige branding af Fredericia. Superligaen er jo ikke blot en sportslig begivenhed – det er en unik chance for at løfte byen bredt,« siger Kristian Bendix Drejer.

En gylden mulighed for at sætte Fredericia på landkortet

Fredericia er allerede godt på vej til at blive kendt langt uden for byens egne grænser. Byens kulturelle og sportslige fyrtårne har for nylig oplevet store internationale og nationale succeser, hvilket samlet set gør byen attraktiv på flere parametre.

Fredericia Musicalteater har med succesfulde musicals som »WICKED« bevist, at byen kan levere kunst og kultur på internationalt niveau. Forestillingen blev en så stor succes, at den efterfølgende blev solgt til udlandet. Samtidig har byens håndboldklub, FHK, netop spillet Champions League, hvor man tog imod internationale storklubber som Paris Saint-Germain hjemme i Fredericia.

»Det er imponerende, hvor meget den slags internationale begivenheder betyder for en bys image og selvforståelse. Nu kommer FC Fredericias oprykning til Superligaen og bliver endnu et fyrtårn, der vil være direkte identitetsskabende. Disse begivenheder samler hele byen og sætter Fredericia på landkortet på en helt unik måde,« understreger erhvervsdirektøren.

Oprykningens mange afledte effekter

Kristian Bendix Drejer fremhæver, at FC Fredericias oprykning også har en lang række positive afledte effekter. Turismen vil blomstre, og byens hotel- og restaurationsbranche vil opleve mærkbar fremgang på kampdage, når modstanderholdenes fans gæster byen. Samtidig vil nationale og internationale medier rette blikket mod Fredericia, hvilket igen vil tiltrække både nye borgere og erhvervsinvesteringer.

»En Superliga-klub vil naturligvis give øget opmærksomhed, som igen betyder flere gæster i byen. Det skaber omsætning, arbejdspladser og vækst i hele det lokale erhvervsliv. De investeringer, der bliver foretaget nu, vil derfor hurtigt tjene sig hjem igen, hvis vi arbejder målrettet med branding og fortællingen om Fredericia,« siger Kristian Bendix Drejer.

Strategisk samarbejde med kommunen

Han understreger, at Business Fredericia sammen med Fredericia Kommune nu vil arbejde målrettet på at udvikle en række strategier, der skal sikre, at byen får mest muligt ud af oprykningen til Superligaen. Bosætning, erhvervsliv, turisme og branding skal tænkes sammen i en helhedsorienteret indsats.

»Det er nu, vi skal smede, mens jernet er varmt. Vi har en gylden mulighed for at fortælle historien om Fredericia som en attraktiv by at bo og drive virksomhed i. Vi skal vise, at Fredericia er mere end blot trafikknudepunkter og industrivirksomheder. Vi er en by med sportslig succes, et stærkt erhvervsliv, et internationalt teatermiljø og en europæisk håndboldklub – og nu også et hold i Danmarks bedste fodboldrække,« siger Kristian Bendix Drejer.

Erhvervslivets stærke opbakning er afgørende

En vigtig del af succesen bag FC Fredericias oprykning har været den brede opbakning fra erhvervslivet. Opgraderingen af Monjasa Park til Superliga-standard blev således finansieret med 50 procent fra sponsorer og lokale virksomheder som Monjasa, Rahbek Invest, Mokoni Holding, Fredericia Shipping og Andresen’s VVS.

»At det lokale erhvervsliv har været villige til at træde til med halvdelen af finansieringen af stadionopgraderingen viser jo, at der er en bred enighed om betydningen af denne succes. Det er både flot og essentielt, at vores virksomheder bakker op. Det er en fantastisk symbiose mellem erhvervsliv, sport og kommune,« siger Kristian Bendix Drejer.

Han tilføjer, at netop denne type samarbejde gør Fredericia attraktiv for nye virksomheder og investorer, der ser potentialet i en by, der evner at samle sig om fælles projekter og visioner.

»Det er meget vigtigt, at vi nu får investeret rigtigt, så vi sikrer, at alle de gode kræfter, der bliver lagt i fodbolden, kulturen og erhvervslivet kommer tilbage med renter. Fredericia er klar – og erhvervslivet er i den grad klar til at støtte op,« understreger han afslutningsvis.

Med FC Fredericias oprykning til Superligaen er Fredericia ikke længere blot en potentiel succesfortælling. Byen står nu midt i en historisk mulighed, hvor de næste års målrettede indsats vil kunne løfte Fredericia til helt nye højder – både sportsligt, kulturelt og økonomisk.