Der gennemføres en lang række tilsyn på ældreområdet, og det er på tide, at vi stiller spørgsmål ved, om det er godt nok, som det er? Når der bruges mange ressourcer på de årlige tilsyn er det særlig vigtigt, at vi får den optimale læring ud af det, og at det reelt skaber en positiv forandring til gavn for borgerne og medarbejderne. 

Tilsyn skal bidrage til at sikre god kvalitet overfor borgerne, og at medarbejderne har et godt arbejdsmiljø og dermed gode forudsætninger for at løse deres opgaver. Tilsynet har eksisteret i en årrække, og skal understøtte den politiske retning og positive udvikling vi ønsker på ældreområdet. 

Men det er på tide, at vi laver nye modeller for tilsyn, så det i langt højere grad bliver en naturlig del af ledelsesopgaven, hvor vi har større fokus på den løbende dialog om, hvad der virker, og hvad vi skal gøre bedre, fremfor kontrol tilrettelagt ud fra faste skemaer foretaget af en ekstern aktør. Når tilsyn betragtes som kontrol, er der en risiko for, at vi ikke får den optimale læring ud af det og heller ikke fremmer tilliden. Til det arbejde vil der være brug for input fra relevante aktører, organisationer, ledere, medarbejdere og pårørende. 

Ældreområdet er utvivlsomt et af de områder, der er underlagt flest tilsyn, og vi ser ikke tilsvarende mange tilsyn på andre områder. Dét i sig selv er tankevækkende. 

Derfor er det også glædeligt, at der med den nye ældrelov lægges op til at ændre det nuværende tilsyn, så der bliver friere rammer for kommunerne, og hvor tilsynet tilrettelægges efter behov.Fordelen ved tilsyn er, at vi får tilbagemeldinger på, hvad der fungerer godt, og hvad der fungerer mindre godt, og hvor der er behov for handling. Bagsiden ved tilsyn er, at der kan være risiko for, at vi belaster både ledere og medarbejdere, som kan bruge uforholdsmæssig meget tid på de mange tilsyn. Og den tid går fra borgerne.

Vi skal væk fra de mange og årlige tilsyn, hvor der laves lange rapporter, og i stedet fokusere på udvalgte områder, der trænger til et løft. Vi skal sætte en klar politisk retning og prioritering af, hvad der skal sættes fokus på, og give ledere og medarbejdere frihed til at beslutte, hvordan det bedst muligt gennemføres i praksis. Dette kan med fordel understøttes af en intern medarbejder i kommunen, som er tættere på borgerne og de enkelte ledere. Tilsyn kan være godt, hvis det bruges korrekt, og hvis vi bruger ressourcerne rigtigt. 

Vi trænger til at forny den måde, der udføres tilsyn på indenfor ældreområdet, og derfor sætter Det Konservative Folkeparti nu tilsynet på dagsorden i Senior- og Socialudvalget, så vi får arbejdet med tilsyn på nye måder, hvor der er mere fokus på dialog og ledelse tæt på borgerne.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her