Solen kaster sine stråler på de skinnende værktøjer hos Me Mori, Therese Krogh Andresens lille guldsmed. Her, blandt de fint forarbejdede metaller og funklende ædelstene, er guldsmeden fra det i gang med at forvandle drømme til virkelighed.
Mens Therese sidder på sin arbejdsbænk omgivet af værktøj og studere en af de ringe hun lavede før turen til Antwerpen, hun smiler og fortæller hvad hun har lært, hvordan hun har udviklet og hvilke ambitioner hun har for fremtiden.
– Mit ultimative mål strækker sig længere end guldsmederollen. Jeg ønsker at kvalificere mig til svendeprøven som ædelstensfatter. Det handler om mere end bare en titel. Det er en drøm, et håndværksmæssigt håb, der kan tage min kunstneriske praksis til nye højder. At blive anerkendt som ædelstensfatter betyder at mestre både det tekniske og det æstetiske på et højere niveau, og det er det, jeg stræber efter, fortæller Andresen, mens hun kigger ud i luften.
Den ambitiøse plan indebærer ikke en traditionel fire års læretid, men snarere en intensiv proces med selvlæring og hårdt arbejde.
Andresen er ingen nybegynder i smykkebranchen. Hendes hænder er vant til det fintfølende arbejde med ædelmetaller, og hendes øjne er trænet til at se skønhed i hver enkel ædelsten. Men hun har sat sig for at tage hendes tekniske færdigheder til det næste niveau.
– Jeg stræber efter at kunne skrive ædelstensfatter på mit visitkort med stolthed, uden at det er ‘fis og ballade’. Jeg er ivrig efter at få det ekstra diplom og give mig selv det klap på skulderen, forklarer Therese.
Processen har været intensiv. Therese beskriver, hvordan hun har brugt utallige timer med at arbejde med sætte ædelsten på små plader under en lup, perfektionerende hver enkelt detalje. Hendes mentor, Alexander Sidorov fra det velansete, School for Optical Diamond Setting, i verdens diamanthovedstad Antwerpen Belgien, har været en konstant drivkraft for hendes fremskridt.
Hendes dedikation har ført til en unik mulighed. Andresen er en del af et hold på 30 guldsmede, alle udvalgt til at fortolke deres unikke version af en af de drinks som baren på Balthazar, der har til huse på D’Angleterre. Projektet er et eksklusivt initiativ iværksat af Nina Hall, som har håndplukket hver smykkekunstner baseret på deres specielle evner.
Andresens version af Espresso Martini er en spektakulær fortolkning. Glasset er formet af 22.45 carat røgkvarts, og det samlede design inkorporerer selve cocktailen integreret i selve ringen. Ringen består videre af sølv og rosaguld med, chokoladefarvede brillanter og champagnefarvede diamanter. Diamanterne er fattet i pavé som det hedder, på toppen af drinken, lige som den bølge af chokoladespåner Balthazar laver på drinksene.
Ringen som Therese har døbt Potio Mortis (latin for ‘dødsdrik’) har en pris på 57.500 kr.
– Vi er nødt til at lukke tirsdag, da alle lærlingene er på skole, og vi skal aflevere smykket hos Bodil Binder, som har sit værksted ved Kongens Have, her skal alle smykkerne vises til blandt andet Vogue og Alt for Damerne, siger Andresen.
Therese Krogh Andresen er beviset på, at med hårdt arbejde og dedikation, er det muligt at forvandle drømme til virkelighed, selv i en traditionel og krævende branche som smykkefremstilling. Skal man have et ordenligt kig på hendes smykke, må man dog vente til august, indtil da må man nøjes med at forestille sig den.