Bluesmusikken tog publikum med storm ved ugens Fredag Jam, men det var Leonard Cohens udødelige Hallelujah, fremført i en sjælfuld og kraftfuld fortolkning af Anette Dyrlund, der virkelig satte prikken over i’et. Hendes dybe stemme og intense nærvær bragte øjeblikke af magi til koncerten og gjorde eftermiddagen uforglemmelig, hvilket det store bifald efter dette nummer også viste.

Anette Dyrlund skiller sig ud som en særlig kunstner ikke bare på den danske bluesscene. Hendes  kraftfulde og følelsesladet stemme med tilhørende mimik og måden hun formår at kombinere en rå autenticitet rammer publikum lige i hjertet. Hendes vokal spænder fra det blide og følsomme til det rå og intense, hvilket gør hende i stand til at formidle både smerte og glæde i musikken, essensen af blues. 

Annette var godt supporteret af en samling af rutinerede musikere, der alle har bluesmusikken i blodet og tætte bånd til de legendariske Blue Monday Jams på Dexter i Odense.

Som frontfigur leverede Anette Dyrlund en optræden, der bekræftede hendes position som en af Danmarks mest bemærkelsesværdige vokalister. Ikke verdens kendt, men mindre kan jo også gøre det. Med bandet The Blues Express vandt hun Danish Blues Challenge og Møblomania Blues Award i 2011 og repræsenterede Danmark ved European Blues Challenge i Berlin året efter. Anette har også gæsteoptrådt over hele landet og været stand-in i det ikoniske 60’er-band Les Mann, hvor hun imponerede ved Rock med Rynker-koncerterne.

På mundharpen var Henry Dyrlund, en veteran med en lang karriere i forskellige stilarter. Hans spil rækker fra blues til country, og han har været gæstesolist i alt fra Spector Group til Les Mann, hvor han har bidraget til de berømte Rock med Rynker-koncerter på Posten i Odense.

Bag klaveret sad Jan Hansen, en musiker med et CV lige så imponerende som hans spilleteknik. 
Rune Moesgaard er synonym med solidt bluesguitarspil. Som en af de bærende kræfter i Blue Monday-husorkestret på Dexter.På bas sørgede Jesper Nordam for den stabile, swingende bund fra enkelt toner, skomager bass og lidt walking bas til en bassolo. På trommerne sørgede René Dam for den perfekte bluesgroove. Præcise og følsomme rytmer sikrede han stabiliteten når de øvrige i bandet legede eller pludselig skulle passe de medbragte børn.

Man går aldrig forkert ved en Dyrlund koncert uanset om det er senior eller junior der er på scenen, gæt selv hvordan det går når de begge er der.

Poul Rand, musikanmelder Fredericia AVISEN. 

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her