I kølvandet på Fredericia Teaters konkurs er Fredericia Musicalteater trådt frem som et lysende eksempel på, hvordan man kan genopbygge en kulturinstitution fra bunden, men det har ikke været let. Grete Højgaard, der overtog formandsrollen efter konkursen, deler her sin rejse, de udfordringer, hun har mødt, og hvordan byens DNA nu igen fyldes af teatermagi, ambitioner og nye toner.


Da Fredericia Teater lukkede, blev det ikke blot et farvel til en institution; det føltes som et farvel til en del af byens kulturelle sjæl. En sjæl, der havde været definerende for Fredericia gennem to årtier, og som havde sat Fredericia på Verdenskortet indenfor Musicalgenren. Det skulle ikke være en afsked. Det skulle drives videre i en ny form. Det var politikere og erhvervsliv hurtigere til at give hånd på i Fredericia. Ud af asken steg et nyt Fredericia Musicalteater, med en ny bestyrelse ledet af Grete Højgaard, der fra starten stod over for den komplekse opgave at genopbygge noget nyt på fundamentet af det gamle. Med det fulgte et ansvar, for en kulturel institution i en provinsby.

– Det har været spændende. Det har været mega spændende, og som du selv siger, så har det været stort at overtage stafetten, men også hårdt, udfordrende og svært – men alt i alt en ære. Fordi jeg tænker, at det en lille by som Fredericia kan, når den er allerbedst, er jo netop det, som vores musicalteater var, og det synes jeg, vi nærmer os nu, siger Grete Højgaard og fortsætter:

– Hvis jeg tænker tilbage til starten, hvor vi stod på randen af et sammenbrud – for sådan er et konkursbo jo, når man først dykker ned i det – og så ser på det, vi har i dag med et nyt selskab og et nyt musicalteater, så er jeg rigtig, rigtig glad. Jeg synes, det var vigtigt for vores by, at vi kom i gang så hurtigt som muligt. Musical var blevet vores DNA, der trak tusindvis af gæster til byen og gav os en stor portion selvtillid. Og derfor tog jeg også imod den hånd, der blev rakt ud. Jeg har været rigtig glad for det. Jeg synes, jeg har fået indsigt i en anden verden, og der har været masser af bøvl på vejen, men når man ser på det fundament, vi står på nu – hvor vi lige har fået en paragraf 5-aftale hjem fra Christiansborg, og vi står med den største forestilling nogensinde i byens historie på teatret – så bliver jeg mega stolt over det team, der har fået tingene til at ske. Det må jeg sige.

En væsentlig del af processen har været at definere bestyrelsens rolle, hvor det første skridt var at sætte en retning og udvikle en ramme for teatrets fremtidige kurs.

– Det første, vi gjorde, var at sætte en retning og udvikle en ramme for, hvad det er, vi skal kunne. Vi gav et løfte til byrådet om, at vi ville sikre, at vi kom igennem perioden med en sund økonomi. Og samtidig forsøge at få så meget kunst for pengene som muligt. Og det synes jeg, vi er kommet igennem med.

For Fredericia Musicalteater har det været en balancegang mellem ambitioner og økonomisk ansvarlighed. Mens forventningerne fra publikum og byen har været store, har bestyrelsen arbejdet målrettet for at sikre en bæredygtig økonomi uden at miste teatrets kreative gnist. Grete Højgaard, formand for Fredericia Musicalteater, fortæller om de valg, der har været nødvendige for at genopbygge teatret efter konkursen og samtidig fastholde byens status som et kraftcenter for musicalgenren:

– Den største forestilling er lige på trapperne, og jeg ved godt, at mange ønskede de største fra starten, fordi vi kom fra Disney og de store musicals, men vi havde et omdrejningspunkt sammen med politikerne, at vi ikke ønskede at komme i økonomisk uføre igen. Så økonomisk rapportering har været en stor del af starten, og sådan må det være. Og det tænker jeg også er vigtigt, at man fortsat holder den linje – at man sørger for, at der er penge til det, der skal være. Men det er svært med musicals, fordi når man på et almindeligt teater får tilskud, så er det til et ensemble. Hos os skal vi jo have to ensembler. Vi skal både have nogen, der spiller på scenen, og vi skal have musikere, der spiller live hver aften. Og det er klart, det koster både i løn og tid på en anden måde. Men jeg synes, vi har noget at byde på. Jeg synes, byen har noget at byde på. Vi har også en talentmasse i Fredericia med en enestående mulighed, fordi vi har et musicalakademi i byen, som føder nye talenter, og vi kan samtidig give de nye talenter den bedst mulige opvækst på en rigtig scene med rigtigt publikum. Og det er mageløst, synes jeg, siger Højgaard.

Hvad er det et musicalteater kan skabe for en by som Fredericia?

– Vi kan skabe en masse opmærksomhed. Det handler jo om at komme i pressen, helst på den gode måde. Og det tror jeg er på vej igen. Det tager også tid. Det tager tid at få opmærksomhed. Det tager tid at få tillid. Men jeg oplever, at vi får mere og mere positiv respons. Og derfor er jeg sikker på, at Fredericia på den lange bane har lavet den rigtige satsning, da de valgte at sige, at musical skal være vores ting. Det skal være det, som Fredericia blandt andet bliver kendt for. Der er jo allerede blevet holdt en række premierer på teatret, og den magi, der skabes der, har vi brug for.”


For Fredericia Musicalteater har samarbejdet med stærke partnere været en nøgle til at sikre fremtidige succeser og store produktioner. En af de vigtigste aktører i denne udvikling er AHA Creations, hvor Anders Østergaard, kendt som CEO og ejer af Monjasa, har spillet en central rolle. Med sin baggrund som tidligere formand for Fredericia Teater og en dyb forståelse af både branchen og økonomien, har Østergaard bidraget væsentligt til at opbygge tillid både internt og eksternt. Grete Højgaard forklarer betydningen af dette samarbejde og den positive effekt, det har haft for teatrets ambitioner:

– Det er afgørende for vores helt store produktioner, og dertil kommer den viden, som de bidrager med. Selvfølgelig er Anders Østergaard (CEO og ejer af Monjasa, red.) kendt som en god forretningsmand, men han har også en fortid som formand for Fredericia Teater. Han ved rigtig meget om branchen, økonomien og vejen. Det har også skabt tillid, at han er med i AHA Creations. Det er tillid på flere parametre. Det er det store, fordi der er skabt tillid til dem, der skulle sælge os et stykke som ‘Wicked.’ Vi har haft fingrene ude efter ‘Wicked’ tidligere, men simpelthen ikke fået mulighed for at røre ved det, for lige så snart de hørte om vores adresse, blev vi afvist. Og så er det jo fantastisk, når der sidder en på den anden ende af bordet og siger, jamen hvis I bare er optaget af at få en garanti, så har vi den, og der er Anders meget stærk, fortæller formanden.

Ud over hans rolle som en strategisk partner har Anders Østergaard også spillet en afgørende rolle i at skabe tillid omkring Fredericia Musicalteater i byens borgere og teatrets publikum. Med sin dybe indsigt i branchen og tidligere erfaring som formand for Fredericia Teater har han forstået, hvordan man genopbygger troen på teatrets økonomiske fundament, især efter de udfordringer, der fulgte med konkursen. Grete Højgaard uddyber, hvordan Østergaards engagement har hjulpet med at genvinde tilliden og sikre opbakningen fra publikum:

– Det at have så meget indsigt, som Anders har, giver os en kæmpe værdi. Han har meget indsigt i hele musicalbranchen. Han har virkelig sat sig ind i det, mens han var på formandspladsen. Derfor er han en erfaren mand, som ved, hvad han taler om. Så det er ikke kun et spørgsmål om penge, det er også et spørgsmål om at vide, hvornår man skal ryste med posen, hvornår man skal sætte ind på tillidskontoen. Og det er det, han har gjort. Og det vil sige, det er også det, han har gjort over for byens borgere, fordi vi har måske haft det rigtig svært her i opstarten med salget, fordi nogen har sat penge til på deres billetter ved det tidligere Fredericia Teater, men teatergængerne bliver rolige, når de pludselig hører, at det er ham, der har sat en garanti ind, for at vi er sikret økonomien ved sådan en stor forestilling. Det betyder, at der er nogle borgere, som tænker, nu tør vi faktisk godt. Nu risikerer vi ikke hele den opsparing, vi har lavet, for at tage hele familien med i musicalteatret. Ja, klart, det har også været et aspekt, det der. I hvert fald i starten var der mange, der gjorde os opmærksomme på deres tab ved det tidligere selskab, siger Grete Højgaard.


Med blikket rettet mod fremtiden er Fredericia Musicalteater fast besluttet på at forblive en frontløber inden for udviklingen af musicalgenren. Mens de forhandler en ny aftale med Kulturministeriet, reflekterer Grete Højgaard over teatrets visioner og forpligtelser, som skal sikre, at Fredericia Musicalteater fortsat kan skabe unikke oplevelser og nå ud til et bredere publikum – både lokalt og nationalt. Hun fremhæver vigtigheden af at leve op til forventningerne og udnytte det store tilskud til at tage genren nye steder hen:

– I fremtiden skal vi fortsat være dem, der udvikler genren. Vi sidder lige nu og skriver på den aftale, vi skal have med Kulturministeriet. Hvad er det for nogle ting, de ønsker, vi skal stå på mål for? Vi har ikke skrevet de sidste linjer endnu, men det er klart, at det, der er meningen med, at man får så stort et tilskud, er, at man skal være med til at udvikle genren, og de ønsker også at lægge vægt på, at vi fortsat skal lave turné, slutter Grete Højgaard, der glæder sig til den kommende premiere på WICKED, som hun ved, vil få stjerne til at skinne på Fredericias musicalhimmel.

Læs hele MAGASINET HER