Elselskabet Energi+, tidligere kendt som Grow Energy, er blevet idømt en bøde på 850.000 kroner for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring. Samtidig har selskabets direktør modtaget en personlig bøde på 200.000 kroner.

Dommen blev afsagt ved Retten i Roskilde og er resultatet af en politianmeldelse fra Forbrugerombudsmanden.

Ifølge Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse har Energi+ overtrådt både forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven. Selskabet blev dømt for at have kontaktet 83 forbrugere telefonisk uden gyldigt samtykke. Desuden har 73 forbrugere fået vildledende oplysninger i forbindelse med telefonsamtalerne. Sagen blev afgjort som en tilståelsessag, hvor både selskabet og direktøren erkendte at have overtrådt lovgivningen.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen kalder sagen “særdeles grov” og udtaler:

– Rigtig mange forbrugere er blevet kontaktet uanmodet, og størstedelen af dem er tilmed blevet vildledt af Energi+.

Jensen understreger, at forbrugere, som er blevet kontaktet uden samtykke og har indgået en aftale, ikke er bundet af denne aftale.

Vildledende praksis og ulovlige opkald

Energi+ har i telefonsamtalerne skabt et indtryk af, at de ringede på vegne af forbrugernes nuværende elselskab eller havde en form for samarbejdsaftale med dem. Ifølge klagerne påstod Energi+ blandt andet, at forbrugeren havde penge til gode, uden at dette var korrekt. I nogle tilfælde undlod sælgerne helt at oplyse, hvem de ringede fra, hvilket yderligere skabte forvirring og vildledning.

Forbrugeraftaleloven slår fast, at en virksomhed ikke må kontakte forbrugere telefonisk uden forudgående samtykke. Hvis en aftale er indgået under en uanmodet henvendelse, kan forbrugeren erklære aftalen ugyldig. Derudover siger markedsføringsloven, at virksomheder ikke må give vildledende oplysninger i deres kommunikation med forbrugere.

Gode råd til forbrugere

Forbrugere, der oplever ulovligt telefonsalg eller vildledning, har flere muligheder for at beskytte sig. Forbrugerombudsmanden opfordrer til, at man benytter sin 14-dages fortrydelsesret ved telefonsalg og kontakter elselskabet skriftligt, hvis man ønsker at annullere en aftale. Hvis forbrugeren ikke har givet samtykke til opkaldet, eller føler sig vildledt, kan aftalen erklæres ugyldig. Forbrugere kan også kontakte Energinet og gøre indsigelse, hvis de mener, at et skifte af elselskab er sket uberettiget.

Forbrugere, der har problemer med aftaler indgået med elselskaber, kan få hjælp hos Ankenævnet på Energiområdet, som kan rådgive om mulighederne for at ophæve uønskede aftaler.