Økonomi- og Erhvervsudvalget i Fredericia Kommune har anbefalet at omdanne Danmarksgade til en sivegade med ensretning fra vest mod øst. Et flertal bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti støtter forslaget, mens SF og Enhedslisten har stemt imod med henvisning til øget biltrafik og negative konsekvenser for bløde trafikanter og miljøet.
Først var sagen i Teknisk Udvalg, hvor et enigt udvalg sendte sagen videre. Nu var turen kommet til Økonomi- og Erhvervsudvalget, hvor der ikke var bred enighed, men et flertal stemte for.
Enhedslisten begrunder deres modstand med en klar afvisning af mere biltrafik i bymidten. I en mindretalsudtalelse siger de:
– Enhedslisten ønsker ikke mere biltrafik i bymidten og tror ikke på, at det vil give mere liv i en handelsgade, at der kommer biltrafik.
For partiet handler det om at prioritere en mere bæredygtig og fodgængervenlig midtby, hvor bilerne ikke får forrang på bekostning af miljøet og sikkerheden for fodgængere og cyklister.
Fokus på bløde trafikanter
Socialistisk Folkeparti har ligeledes stemt imod forslaget. Deres begrundelse centrerer sig om bekymringer for de bløde trafikanter.
– SF stemmer mod forslaget om frigivelse af økonomi til Midtbystrategien, da vi ikke ønsker øget biltrafik i midtbyen til ugunst for bløde trafikanter og miljøet generelt,” lyder det fra SF.
Partiet ønsker at bevare midtbyen som et område, hvor fodgængere og cyklister kan færdes trygt, uden at skulle konkurrere om pladsen med biltrafik.
Forslag om sivegade i Danmarksgade
Forslaget om at omdanne Danmarksgade til en sivegade er en del af den bredere Midtbystrategi, som Byrådet godkendte i maj 2024. Midtbystrategien sigter mod at revitalisere Fredericias bymidte ved at gøre den mere tilgængelig og attraktiv for besøgende og erhvervsdrivende. Planen inkluderer at ensrette Danmarksgade fra Vendersgade til Prinsessegade og åbne gaden for biltrafik i en retning, mens cykling vil være tilladt i begge retninger. Dette tiltag er designet til at skabe et naturligt trafikflow og tilpasse sig den eksisterende infrastruktur.
Forvaltningen har foretaget en analyse, der vurderer de trafikale og miljømæssige konsekvenser ved at omdanne Danmarksgade til en sivegade. Ifølge forvaltningen vil ensretningen mod øst åbne midtbyen for besøgende og skabe en mere dynamisk byoplevelse. Dog vil forslaget også kunne medføre øget biltrafik, hvilket bekymrer SF og Enhedslisten.
Projektet kræver også samtykke fra politiet og vil blive sendt i høring blandt berørte ejere og lejere i området. En nærmere analyse af de trafikale ændringer planlægges gennemført et år efter implementeringen, så der kan foretages nødvendige justeringer baseret på erfaringerne.
Økonomi- og Erhvervsudvalget har indstillet, at Byrådet frigiver de resterende midler for 2024 til Midtbystrategien, hvilket beløber sig til 845.000 kr. Disse midler skal bruges til gennemførelse af prøvehandlinger, herunder ændringer i Danmarksgade, samt videre analyser af parkering og trafik i midtbyen.
Udsigt til politiske drøftelser
Selvom forslaget om sivegade har flertal i Økonomi- og Erhvervsudvalget, illustrerer SF og Enhedslistens modstand en skarp politisk uenighed om byudviklingen i Fredericia. De to partier ønsker at beskytte midtbyens bløde trafikanter og miljøet mod øget biltrafik, mens flertallet mener, at den foreslåede sivegade vil bidrage til en mere levende og tilgængelig midtby. Den endelige beslutning vil blive truffet af Byrådet, som også skal tage stilling til de økonomiske konsekvenser og samfundsmæssige fordele ved projektet.
Sagen forventes endeligt godkendt på et byrådsmøde den 2. september.