KM Telecom, en af Europas førende aktører inden for telekommunikationsinfrastruktur, er ved at skrive et nyt kapitel i virksomhedens historie. Med et stærkt fokus på effektivitet og høj kvalitet er virksomheden i fuld gang med at udvide sit fodaftryk og diversificere sin forretning, både geografisk og i form af nye tjenester.
– Vi er blevet rigtig gode til de her opgraderingsprojekter, som vi eksempelvis laver i Belgien og snart Tyskland. Det er meget effektivt, og vi leverer altid, hvad vi lover, fortæller CEO Michael Hermansen.
KM Telecom har set skriften på væggen og er klar over, at markedet i Danmark ikke er uendeligt. Derfor har de intensiveret deres indsats på at få deres swap-team til at operere i hele Europa. Et swap-setup indebærer, at man skifter gammelt udstyr ud med nyt, men det skal ske hurtigt, fordi mobilnettet er nede, mens udstyret skiftes. Det kræver specialiserede teams, hvor hvert medlem har en unik rolle.
– Herved har vi kunnet optimere rigtig meget og er blevet utrolig dygtige til denne lidt nye verden, hvor projekterne ikke længere er så meget inden for landes grænser, siger Hermansen.
Projektet i Belgien er et godt eksempel på dette, hvor 75% af projektlederne sidder i Danmark og leder arbejdet derfra. Men det er ikke nok at være god på det store plan, KM Telecom ønsker også at være lokale leverandører.
– Vi er vant til, når vi laver noget, så gør vi det for de største, men vi vil rigtig gerne være mere lokale og hjælpe alle de små, tilføjer Hermansen.
KM Telecom udvider også sine tjenester. Virksomheden har udviklet en platform til IOT-infrastruktur, der kan indsamle alle informationer fra eksempelvis en byggeplads. Tjenesten kan hjælpe med at optimere driften ved at holde styr på, hvornår faciliteter som toiletter skal rengøres eller hvornår bestemte maskiner skal have service.
– Tyskland har slet ikke nok infrastruktur. De har slet ikke nok 5G-antenner, siger Hermansen og antyder, at KM Telecom har planer om at hjælpe vores sydlige naboer med at opgradere deres telekommunikationsnetværk.
– På telekom-siden bevæger vi os ud i det her swap-opgraderinger. I Danmark skal vi have flere ben, og det tæller mange områder. Vi har udviklet en IoT-infrastrukturplatform (OAK), der kan indsamle alle typer information fra eksempelvis en byggeplads. Tag for eksempel toilettet, som skal rengøres efter 20 gange brug – vores system kan selv sørge for at tilkalde rengøring på det rette tidspunkt. Eller hvis vi ser på et hotel: Vi kan måle både på hovedmåler og bimålere. På den måde kan vi analysere hvilke gange der benyttes mest, eller hvornår en bestemt kaffemaskine skal have service, slutter Michael Hermansen.
Denne dataindsamling hjælper mange virksomheder med at udarbejde grønne regnskaber, således de har styr på deres CO2-aftryk og herved optimere deres driftsomkostninger.