POLITIK. Når Danmarks Port lukkes, og midtbyens erhvervsliv mærker faldende omsætning, burde det være en selvfølge, at kommunen taler med de mennesker, der bliver ramt. Det mener Liberal Alliances spidskandidat til kommunalvalget i 2025, Christian Jørgensen, der kalder forløbet omkring lukningen af porten både respektløst og uprofessionelt.

«Jeg synes oprigtigt, det er ærgerligt, for man bør have et godt og respektfuldt samarbejde med de interessenter, der bliver berørt. Fredericia Shopping er en vigtig del af midtbyen, og detailhandlen kæmper i forvejen med internethandel og ændrede vaner. Den mindste respekt, man kunne vise, var at tage dem med på råd, før man træffer beslutninger,» siger han.

«Man kunne i det mindste have talt om timingen»

Jørgensen peger på, at selv hvis arbejdet var nødvendigt, kunne det have været planlagt langt bedre.

«Det kan godt være, at tingene skulle laves, og at det ikke kunne undgås. Men man kunne da tage en dialog med erhvervslivet om timingen, planlægningen og logistikken. Hvordan kunne det skade mindst muligt? Den samme logik gælder for Grundejerforeningen, som ejer de ejendomme, der bliver berørt. Det ville da være helt naturligt at tage den dialog. Jeg er uforstående over for, at det politiske niveau ikke har tænkt den tanke,» siger han.

Han tilføjer, at Fredericia netop burde være kendt for samarbejde – ikke for at overraske folk med afspærringer. «Vi er en stærk kommune, fordi vi normalt kan finde ud af at samarbejde. Det her er ikke nyt – vi har set lignende situationer før, for eksempel med spildevandsledninger. Men i stedet for at folk en dag møder op til opgravet asfalt, burde man have taget en respektfuld dialog. Det er jo mennesker, det går ud over,» siger han.

«Det er børnelærdom at lave konsekvensberegninger»

For Jørgensen er det helt uforståeligt, at kommunen ikke har udarbejdet en konsekvensvurdering, før man lukkede Danmarks Port.

«Hvis jeg skal være lidt hardcore, så må jeg sige, at som finansmand vender jeg det hvide ud af øjnene, når jeg hører, at man kan foretage sådan nogle handlinger uden at lave konsekvensberegninger. Det er børnelærdom. Man bør altid spørge: Hvilken økonomisk impact får det her for de mennesker, der bliver ramt?»

Han mener, at den manglende analyse vidner om en forvaltning og et politisk niveau, der mangler forståelse for erhvervslivets virkelighed.

«Det mangler respekt»

Spørgsmålet om alternative løsninger får samme svar. For Jørgensen er det ikke sikkert, at der fandtes en perfekt løsning – men man burde i det mindste have prøvet.

«Det er forkert, at man ikke har undersøgt alternativer som natarbejde eller at holde halvdelen af vejen åben. Jeg siger ikke, at det havde været nemt, men hvis man havde haft dialogen, kunne man måske have fundet en bedre løsning. Eller i det mindste undgået at skabe sig fjender, fordi man havde taget folk med på råd. Det handler om respekt,» siger han.

Han henviser til de interviews, hvor lokale erhvervsdrivende som slagtermester Frank Gregersen har beskrevet, hvordan leverandører nægter at køre ind til butikkerne, og kunder vender om, før de når frem.

«Man kan ikke andet end blive berørt, når man læser, hvad det betyder for folk som Frank Slagter. Eller for Grundejerforeningen, som ser tomme lejemål og forretninger, der ikke kan lejes ud. At man ikke har taget en respektfuld dialog med de mennesker, det er ikke godt nok,» siger Jørgensen.

«Det er alvorligt, når butikker mister 20 procent»

Han reagerer kraftigt på, at flere butikker i midtbyen melder om omsætningsfald på op til 20 procent.

«Det er jo alvorligt for pokker. Der er mange, der tror, at erhvervsliv er guld og grønne skove, men for mange små detailhandlere svarer indtjeningen til en almindelig lønmodtagers løn. Prøv at forestille dig, at du i et halvt år mister 20 procent af din løn – hvordan ville det være?» spørger han.

Han tilføjer, at erhvervsdrivende ikke kan planlægge sig ud af problemer, de ikke har kendt til. «Hvis du ikke bliver inddraget i en dialog, kan du jo ikke forudse, hvad der sker. Og hvis adgangen til din forretning bliver forringet, er det begrænset, hvad du kan gøre. Du kan jo ikke planlægge dig ud af det, når kunderne ikke kan komme ind.»

«Det handler om respekt og forståelse»

Spørger man, hvad Christian Jørgensen ville have gjort anderledes, peger han først og fremmest på planlægning og respekt.

«Jeg ville starte med at sige: Okay, de her anlægsarbejder skal laves – det er nødvendigt. Så ville jeg, hvis jeg var formand for det politiske udvalg, tage de relevante folk i forvaltningen og sige: Hvilke interessenter bliver ramt? Fredericia Shopping, Business Fredericia, Grundejerforeningen – hvem mere? Og så ville jeg indkalde dem til et dialogmøde. Det behøver ikke være hyggeligt, men det ville være respektfuldt,» siger han.

Han mener, at sagen emmer af manglende forståelse for det virkelige erhvervsliv. «Det virker, som om nogen ikke har forstået detailhandelens virkelighed. Det her handler om mennesker, arbejdspladser og et byliv, vi risikerer at miste, hvis vi ikke lærer af det.»

For Christian Jørgensen handler det i sidste ende ikke om, hvem der har skylden – men om, at Fredericia skal tilbage til at være en by, der samarbejder.

«Vi skal kunne planlægge og kommunikere med hinanden. Man kan ikke bare grave uden at tale med folk. Så mister man noget langt vigtigere end en port – man mister tilliden.»

Læs også