Den socialdemokratiske borgmester i Fredericia, Christian Bro, bliver nu kritiseret for at have betalt for politisk annoncering på Meta-platformene, trods en ny EU-forordning, der forbyder politiske annoncer på sociale medier. Bro hævder at leve op til forordningen, men hans valg har vakt politisk debat. Han fortsætter dog med at annoncere, mens de øvrige kandidater holder sig fra det.
Christian Bro er i centrum af en politisk debat efter, at han den 11. oktober 2025 betalte for et sponsoreret opslag på Meta (Facebook), der promoverede hans politiske hjemmeside christianbro.dk. Opslaget blev sendt som et sponsoreret opslag med et billede fra Erritsø Mose og blev boostet via Metas annonceværktøj, hvilket betyder, at Bro aktivt har valgt at betale for at øge rækkevidden af opslaget.
Den 10. oktober 2025 trådte en ny EU-forordning om gennemsigtighed i politisk annoncering i kraft, der forbyder politiske annoncer på platforme som Facebook og Instagram. Denne forordning blev diskuteret, da Bro’s annonce blev offentliggjort dagen efter forbuddet trådte i kraft.
Christian Bro bekræfter, at han selv betaler for de sponsorerede Facebook-opslag, der er blevet offentliggjort efter, at den nye EU-lovgivning om politisk annoncering trådte i kraft. I et skriftligt svar til AVISEN skriver Bro, at han mener, han overholder reglerne i EU-forordningen.
»Ja – men jeg mener, at jeg lever op til forordningen. Annoncen er godkendt af Meta i to udgaver med variation i målgruppen. I skrivende stund er begge annoncer stadig aktive,« skriver Bro i sit svar.
Han bekræfter også, at han ikke har modtaget besked fra Meta om, at annoncerne er blevet fjernet eller afvist: »Nej,« svarer han kort på spørgsmålet om, hvorvidt annoncerne er blevet stoppet af Meta.
Selvom Bro hævder at have overholdt reglerne, møder han kritik for at betale for politisk annoncering midt i overgangsperioden for EU-forordningen. Flere af hans politiske kolleger kritiserer nu hans valg om at bruge Meta’s annonceplatforme umiddelbart efter, at de nye regler er trådt i kraft. De mener, at Bro burde have ventet med annonceringen, indtil reglerne er fuldt implementeret.
Bro forsvarer dog sin beslutning og understreger, at hans annoncering er lovlig. Han påpeger, at begge annoncer blev godkendt af Meta, og at han har fulgt reglerne i god tro. Ser man hans annoncer fører de til christianbro.dk, der er en politisk side. Han bekræfter samtidig, at han selv betaler for annoncerne og for sin hjemmeside. I forhold til annoncerne skriver han til AVISEN: »Samlet set er de 2 annoncer omkring 25.000 visninger for ca. 1000 kr.«
Selvom der er en overgangsperiode for EU’s nye regler, og de første reaktioner fra EU først ventet i det nye år, er Bros beslutning blevet kritiseret af flere spidskandidater i Fredericia Kommune. De har bekræftet, at de vil holde sig fra at bruge Meta’s annonceplatforme, for at respektere de nye regler og undgå politisk manipulation.
Malene Søgaard Andersen, SF’s borgmesterkandidat i Fredericia, erkender, at hun kender til Meta’s stop for politisk annoncering, men påpeger, at hun ikke følger med i Bros Facebook-feed:
»Jeg har faktisk ikke set det. Jeg føler ikke så meget med i Christian Bros Facebook-feed, hvis jeg må være lidt direkte,« siger hun.
Hun understreger, at Meta selv har ansvaret for at sikre, at sponsorerede opslag overholder reglerne:
»Jeg tænker, det er jo Meta, der skal holde styr på det der. Det må være noget, der ligger inde hos Meta at holde styr på. Ligesom at der jo også, når man skal lave en digital annonce, både hos jer og hos andre, så er der også en masse ting, man skal udfylde for at leve op til de der lovgivninger.«
Når Malene Søgaard-Andersen bliver spurgt, om hun mener, det er fair, at Bro får en større rækkevidde gennem betalte annoncer, svarer hun:
»Jeg tænker, det er jo Meta, der skal holde styr på det der. Hvis de vurderer, at det kan man godt, fordi det ikke er en politisk annonce, eller også er det noget, der er fejl i den måde, Meta har opsat det på.«
Peder Tind, borgmesterkandidat for Venstre, er kritisk over Christian Bros beslutning om at fortsætte med at betale for politisk annoncering på Meta, selv efter forbuddet trådte i kraft.
»Jeg undrer mig jo. Annoncerne kører jo videre. For mig at se var der en skæringslinje den 10. oktober, hvor man ligesom ikke måtte annoncere længere på Meta. Og det har vi overholdt,« siger Tind og fortsætter:
»Jeg ved ikke, hvordan man bliver mødt med det i forhold til bøder og så videre, men jeg synes, det er meget usolidarisk. Det er, når vi andre ikke gør det. Fordi det er det, der er reglen.« Han påpeger, at der er klare regler, som alle politikere bør følge:
»Når man har en klar regel på Facebook, der hedder, at det er 10. oktober, og efter der måtte man ikke sponsorere opslag, og at man så ser en borgmester, som bør gå foran med et godt eksempel, fortsætte med at sponsere, så er det usolidarisk.« Derfor efter Tind nu en forklaring fra Bro:
»Er det en fejl? Er det bevidst? Vil han beklage? Altså, hvor er den politiske ledelse, og hvor er ansvaret her? Det undrer mig meget« siger han og slutter med at understrege, at politiske aktører bør være lige i forhold til annoncering:
»Reglerne er meget tydelige, og jeg ved, at alle partier har fået meget klare instruktioner, men dem er borgmesteren ligeglade med, for jeg kan se, at annoncerne fortsætter.«
Palle Dahl, spidskandidat for Danmarksdemokraterne i Fredericia erkender, at han ikke selv følger med på Facebook af den årsag, at han ikke har en profil, alligevel undrer han sig over, at Christian Bro fortsætter med at bruge sponsorerede opslag på Facebook, trods EU’s forbud mod politisk annoncering, der trådte i kraft den 10. oktober 2025.
»Christian Bro må ikke lave sponsorerede politiske opslag på Facebook efter den 10. oktober. Det er også sådan, jeg har forstået reglerne. Defor bør han fjerne de opslag med det samme,« siger Dahl i et interview med AVISEN.
Palle Dahl understreger, at reglerne gælder for alle, uanset politisk position:
»Det er usolidarisk, og det er ikke fair, at han kan nå længere ud end andre, som følger reglerne. Ingen er hævet over love og regler, heller ikke en borgmester eller en statsminister,« fortsætter han.
Palle Dahl påpeger, at ansvaret for at kontrollere, om politiske annoncer er i overensstemmelse med de nye EU-regler, ligger hos Meta:
»Jeg vil ikke tage affære i denne sag, da jeg ikke er kompetent nok på området. Det er Meta, der skal sørge for, at reglerne bliver overholdt,« afslutter han.














