POLITIK. En ny landsdækkende undersøgelse fra Asfaltindustrien viser, at 42 procent af borgerne oplever, at veje og cykelstier er blevet dårligere de seneste fem til ti år. Men for byrådsmedlem Christian Bro (S) er det ikke et billede, der passer på Fredericia.
»Nu sidder jeg jo ikke på det tekniske område længere, men det var et af de områder, hvor vi fik flest henvendelser fra borgerne. Det er netop om veje og cykelstier,« siger Christian Bro.
Han understreger, at borgerne ofte er hurtige til at reagere, og at mange klager skyldes en misforståelse. »Når vi laver en ny vejstrækning, så oplever jeg ofte, at der kommer klager lige efter, at vi er færdige. Den er godt nok dårlig, den er ujævn, og det er helvede til det hele. Men det er fordi, før man lægger det øverste slidlag, skal den nyanlagte asfalt køres fast af bilisterne selv. Først et halvt til et helt år senere lægger man det øverste slidlag. I den mellemliggende periode får vi rigtig mange klager, selvom det faktisk er præcis, som det skal være.«
Ifølge Bro er der en enkel forklaring på, hvorfor nogle borgere oplever, at deres indmeldinger ikke bliver taget alvorligt. »Netop med huller i vejen skal man huske, at når borgerne giver et praj, så går de direkte ind til vej og park. Her bliver de samlet sammen, og når det giver mening, bliver der sendt et asfaltfirma af sted til at lappe hullerne. Derfor kan det opleves, som om der ikke sker noget, men det gør der. Vi laver ikke selv asfaltarbejdet længere, det er lagt ud til private firmaer.«
Funktionsudbud sikrer serviceniveauet
Større dele af kommunens vejnet er lagt ud i det, der kaldes funktionsudbud. Det betyder, at private firmaer har ansvaret for vedligeholdelsen over en længere periode. »Der er et klart serviceniveau, de skal overholde. Hvis der er noget galt på en strækning, er det deres ansvar at udbedre det,« siger Bro.
Mens debatten ofte fokuserer på huller i vejene, mener Christian Bro, at cykelstierne er et af de områder, hvor Fredericia virkelig har rykket sig. »Jeg synes, vi har fået lavet flere cykelstier de sidste ti år end nogensinde før i Fredericias historie. Det skyldes blandt andet, at vi for ti år siden lavede et cykelstigkatalog, hvor vi meget tydeligt prioriterede, hvor cykelstierne gav mest mening. Når der så kom statslige puljer, kunne vi byde ind med det udgangspunkt, og det har gjort, at vi er kommet rigtig langt,« siger han.
Bro er tilfreds med udviklingen, men tilføjer, at der stadig er mere at gøre. »Det er ikke det samme som at sige, at der ikke kan være flere, og at der ikke skal være flere. Men i forhold til udgangspunktet for ti år siden, synes jeg, vi er kommet rigtig langt.«
Selvom veje og cykelstier ifølge Bro er højt prioriteret, er de stadig en del af en større helhed. »Det prioriterer vi lige så højt som andre områder. Men vi sidder også med plejehjem, skoler og velfærd. Derfor er det altid en afvejning. Der vil altid være strækninger, der trænger til en kærlig hånd, men overordnet er jeg tilfreds med, hvor langt vi er kommet.«