Fredericia Kommune har oplevet en markant tilbagegang i DI’s årlige analyse af erhvervsvenligheden, hvor kommunen nu indtager en 49. plads, et fald fra sidste års 33. plads. Denne nedgang afspejler sig på flere områder i undersøgelsen, som har givet anledning til bekymring blandt både politikerne og erhvervslivet i kommunen.
En af de væsentligste årsager til Fredericias fald i rangeringen er ifølge borgmesteren det statistiske efterslag fra tidligere byggesager. Bro forklarer, at selvom kommunen nu har opnået en rimelig byggesagsbehandlingstid, tæller de gamle sager stadig med i statistikken. Dette trækker gennemsnittet ned og giver et skævt billede af den faktiske forbedring.
– Vi har stadig det statistiske efterslag på byggesagsbehandling. Vi er nået til en okay byggesagsbehandlingstid nu, men de gamle sager tæller stadig med i statistikken, så det trækker os ned, siger Christian Bro.
Bro ved qua hans hans fortid som formand ofr Teknisk Udvalg, at der arbejdes på at bringe sagsbehandlingstiden ned.
– Jeg ved, at det er gået frem med byggesagsbehandlingstiderne, men de gamle sager trækker statistikken ned. Vi vidste, at vi ville have dårlige tal i år og forventer dårlige tal indtil om et par år siger Bro.
For at håndtere nogle af de udfordringer, Fredericia står overfor, overvejer kommunen at implementere mere avancerede løsninger såsom kunstig intelligens. Bro påpeger, at dette kunne hjælpe med at fremskynde sagsbehandlingstiderne ved at lade maskiner håndtere de enklere sager, mens de mere komplekse opgaver forbliver i hænderne på mennesker.
– Vi har talt om, at vi kunne lave nogle smartere løsninger, f.eks. med kunstig intelligens, som måske allerede er i gang. Det kunne gøre, at nogle af de nemmere sager bliver håndteret af maskiner, mens de sværere sager tages af mennesker, forklarer Bro.
En anden faktor i undersøgelsen er den lave svarprocent fra de lokale virksomheder, som borgmesteren finder bekymrende. Ifølge Bro er det en udfordring, at svarprocenten er meget lav, hvilket gør det svært at opnå et præcist billede af erhvervslivets opfattelse af kommunen.
– Vi er nødt til at gentænke vores erhvervsindsats, ikke mindst fordi svarprocenten er meget lav. Det er bekymrende, synes jeg, forklarer Bro.
Han påpeger, at det lave svarantal kan skyldes, at kun de virksomheder, der er utilfredse, svarer på undersøgelsen, mens de tilfredse virksomheder måske ikke giver deres input. Dette skaber et skævt billede af den reelle situation, som kommunen nu skal tage højde for.
Klima og grøn udvikling
Fredericia Kommunes tilbagegang på klimaområdet er en anden væsentlig faktor. Kommunen er faldet fra en 27. plads til en 76. plads i kategorien ”Grøn udvikling”. Bro udtrykker undren over denne nedgang, især eftersom kommunen har implementeret flere initiativer inden for grøn udvikling.
– Med alle de initiativer, der er sat i værk, er det faktisk underligt, at vi får en dårligere placering. Vi har ikke ændret noget på den kollektive transport det sidste år, og alligevel får vi en dårligere placering end sidste år, siger Bro.
Han anerkender, at der er behov for en grundigere undersøgelse af, hvordan kommunens grønne initiativer bliver vurderet og hvordan de kan forbedres.
Borgmesteren er ikke blind for de frustrationer, der følger med en lav svarprocent og de udfordringer, der er blevet identificeret i undersøgelsen. Han mener dog, at det er vigtigt ikke blot at blive frustreret, men at handle på de feedback, der er modtaget.
– Det er selvfølgelig frustrerende. En lav svarprocent gør det svært at kalde dataene 100% valide. Men vi skal ikke bare sætte os ned og blive frustrerede. Vi er nødt til at handle på det, understreger Bro og fortæller, at Fredericia Kommune vil samarbejde med Business Fredericia, som er deres erhvervsorganisation, for at adressere de identificerede udfordringer og arbejde hen imod en forbedring.
Fredericia Kommunes nedgang i DI’s analyse af erhvervsvenligheden er en kompleks situation, der involverer flere faktorer, herunder statistisk efterslag, lav svarprocent fra virksomhederne og en tilbagegang på klimaområdet. Borgmester Christian Bro anerkender de udfordringer, kommunen står overfor, og arbejder aktivt på at finde løsninger, herunder implementering af innovative teknologier og forbedring af erhvervsindsatsen.