Foto: Laura Hedegaard Holm og Jessica Fløe Nørgaard, Ullerup Bæk Skolen

FORBRUGER. Mens priserne på mælk, kød, grønt og pålæg herhjemme får dankortene til at gløde, drøner danskerne sydpå for at fylde indkøbsvognene til langt lavere priser. Og det er ikke kun øl og slik, der ryger i kurvene ved grænsen længere – de basale dagligvarer hitter i stigende grad.

Hos Fakta Tysklands butikker i Harrislee, Süderlügum og Aventoft oplever man en stor vækst i salget af de helt almindelige dagligvarer. Ifølge direktør Kasper Allermann er salget af mælk, kød, frugt og grønt steget med over 10 procent det seneste år.

»Vi sælger stadig de store traditionelle grænsehandelsvarer – øl, vand og slik – men det er på de øvrige dagligvarer, at vi oplever den store vækst, både lige nu og over hele det seneste år,« siger Kasper Allermann.

Han mener, det skyldes, at priserne på danske dagligvarer generelt er eksploderet, hvilket driver flere danskere til at klare flere af deres basale indkøb syd for grænsen.

»Vi har hele tiden satset på at have et større udvalg af almindelige dagligvarer, og ikke kun satse på øl, vand og slik. Det giver bonus nu, ikke mindst fordi vi også kan tilbyde mange af de gode varer fra Coop,« forklarer direktøren.

Og hvordan kan det lade sig gøre at sælge billigere syd for grænsen? Svaret er enkelt: mindre moms, lavere afgifter og generelt lavere omkostninger. Moms på dagligvarer i Tyskland er nemlig kun på 7 procent mod hele 25 procent herhjemme.

»Sagt helt enkelt kan vi tjene mere på at sælge billigere i Tyskland. Og vi kan konstatere, at kunderne værdsætter, at vi kombinerer de gængse grænsevarer med et bredt udvalg af basisvarer,« afslutter Kasper Allermann.

Så længe danske dagligvarepriser ligger højt, ser trængslen syd for grænsen kun ud til at vokse.