Einar Kring, direktør for Hotel Fredericia, ser tilbage på et begivenhedsrigt år med positive resultater.

Ifølge Kring har det seneste regnskabsår været præget af højt aktivitetsniveau og betydelig omsætning, samtidig med at omkostningerne er blevet håndteret effektivt trods stigninger på flere områder.

– Det har været et begivenhedsrigt år, tror jeg, jeg vil sige. Hvis vi ser på det seneste regnskabsår, har det været fantastisk på mange punkter. Vi har haft et højt aktivitetsniveau og dermed også haft en masse omsætning. Langt hen ad vejen har vi formået at styre omkostningerne og stigningerne, der har været. Vores resultat har derfor været ganske fornuftigt og godkendt, siger Einar Kring.

Hoteldirektøren ser tilbage på et begivenhedsrigt år med mange events og et stort udvalg af gæster. Konferencerne har holdt sig stabile, men Kring fremhæver især væksten i leisuregrupperne, hvor golfsegmentet har været en markant drivkraft. Takket være hotellets nærhed til en golfbane har samarbejdet med golfklubben været en succes, hvilket har medført flere produkter og tilbud til gæsterne.

– Det har været et hotel- og konferenceår med mange events og en bred vifte af gæster. Vi har haft en del konferencer, som ligger nogenlunde på niveau med tidligere år. Men vi har set en vækst i leisuregrupperne. Vores golfsegment har vi virkelig fået godt fat i, især fordi vi ligger lige ved siden af en golfbane. Vi har derfor øget vores samarbejde med dem og fået flere produkter, siger Einar Kring.

Markederne har ændret sig

Hotel Fredericia har oplevet ændringer i de europæiske markeder, hvor faldende valutakurser har betydet, at de kunder, der tidligere benyttede hotellet som base for besøg i Legoland og andre attraktioner, nu er væsentligt reduceret. I stedet har hotellet set en stigning i antallet af hollandske og tyske gæster, som er et resultat af et målrettet samarbejde med Destinationen.

– Markederne rundt om i Europa har ændret sig på en anden måde, end de gjorde tidligere. Valutakurserne er gået betragteligt ned, og det har påvirket de kunder, der tidligere kom til Legoland og brugte området som en base for at besøge andre attraktioner. De kunder er stort set væk nu, eller i hvert fald væsentligt reduceret. I stedet ser vi flere hollændere og tyskere, som vi har satset på via Destination Trekanten, siger Einar Kring.

Kring mener ikke, at faldet i antallet af nordmænd og svenskerne primært kan tilskrives corona. Han peger derimod på, at ændringerne i valutaforholdene har haft en større indvirkning. Tidligere var den stærke norske krone med til at gøre Danmark attraktivt for disse gæster, men med de nuværende valutakurser ser hotellet færre af dem, selvom mange stadig benyttede Danmark som et stop på vej til Tyskland eller Sydeuropa.

– Jeg tror faktisk, at vi har haft mange nordmænd og svenskerne i mange år. Hvis vi kigger tilbage, så havde nordmændene en meget stærk valuta, og de var rigtig gode kunder. De syntes, det var billigt at være i Danmark, så prisen var ikke noget, de bekymrede sig om. Mange af dem brugte Danmark som et stop på vej til Tyskland eller Sydeuropa. Men den situation har ændret sig, og vi ser færre af dem nu, siger Einar Kring.

Blandt andet har Hotel Fredericia har indgået et samarbejde med Experience Fredericia for at styrke salgsindsatsen og fremme fælles aktiviteter. Kring understreger, at partnerskabet skaber øget aktivitet for alle involverede parter, og fokus er nu rettet mod at tiltrække større arrangementer til området. Selvom processen er i gang, er håbet at fortsætte udviklingen af samarbejdet i fremtiden.

– Vi er gået ind i et samarbejde med Experience Fredericia, hvor vi har fokus på at løfte salgsdelen og hjælpe hinanden. Det betyder, at vi arbejder tæt sammen og drager fordele af hinandens aktiviteter, hvilket skaber øget aktivitet for alle parter. Vi ser på, hvordan vi kan trække større arrangementer til området, så alle får glæde af dem. Vi er ikke færdige med denne rejse endnu, men det er noget, vi håber på at fortsætte med, fortæller Kring.

Samarbejder med flere aktører

For at fremme besøgstallet på hotellet, har de et samarbejde med flere aktører i nærområdet, hvor det giver mening. Eksempelvis Fredericia Idrætscenter, og så håber Einar Kring, at et kommende Fæstningscenter spiller ind i at fremme besøgstallet på Hotel Fredericia.

– Vi har et tæt samarbejde med flere partnere i området, især med Idrætscenteret, som ligger tæt på os, og hvor vi kan lave sportsevents. Jeg sidder også i bestyrelsen for Bridgewalking, hvor vi forsøger at tiltrække flere gæster. Vi prøver hele tiden at finde nye måder at tiltrække folk på, herunder nye events. Jeg tror, at Fredericias historiske steder endnu ikke er blevet udnyttet fuldt ud, og det kommer til at spille en større rolle i fremtiden, især med det kommende fæstningscenter. Det vil skabe nye typer af gæster og tiltrække flere turister, og det vil gavne hele området, siger Kring.

Hotel Fredericia har et klart fokus på business- og messegæster, hvor fleksibilitet og individualisering er centrale værdier. Kring understreger, at hotellet både imødekommer konferencegæster og arbejdstagere, der bor længere tid. Der lægges konstant vægt på at forbedre servicen og tilpasse den efter gæsternes specifikke behov.

– Vi er et business- og messehotel, og vores primære fokus er at servicere gæster i disse to segmenter. Vi forsøger at være fleksible og individuelle i forhold til, hvad vores gæster har brug for. Vi kan håndtere både konferencegæster og arbejdstagere, der bor her i længere tid. Vi arbejder hele tiden på at blive bedre til at tilpasse vores service til den enkelte gæst, siger Kring.

Fremtiden ser god ud i Fredericia

Kring ser en positiv fremtid for hotellet og området, på trods af konkurrencen fra alternative overnatningsmuligheder Han mener, at både traditionelle hoteller og alternativer kan eksistere side om side og bidrage til væksten. Især det tyske marked vækker hans optimisme, da det ser ud til at have stort potentiale.

– Jeg tror, at fremtiden ser ganske fornuftig ud. Der er stadig et stort behov for hotelkapacitet, selvom alternative overnatningsmuligheder som Airbnb er blevet mere udbredte. Jeg tror, at både traditionelle hoteller og alternative overnatningsmuligheder kan supplere hinanden og bidrage til væksten i området. Jeg er særligt optimistisk overfor det tyske marked, som ser ud til at have stort potentiale, siger Einar Kring.

Slutteligt fremhæver Kring Fredericias geografiske fordel som et naturligt mødested for forretningsmøder, sociale begivenheder og sportsarrangementer. Han ser også et stort uudnyttet historisk potentiale, der kan tiltrække endnu flere gæster til området. Med fortsat udvikling og udnyttelse af områdets ressourcer ser han et stort vækstpotentiale i fremtiden.

– Geografisk set har Fredericia en stor fordel, da det er et naturligt sted for folk at mødes, om det er for forretningsmøder, sociale begivenheder eller sportsarrangementer. Der er også et stort historisk potentiale, som endnu ikke er blevet fuldt udnyttet. Jeg ser store muligheder for at tiltrække endnu flere gæster til området i fremtiden, og der er et kæmpe potentiale for vækst, især hvis vi fortsætter med at udvikle og udnytte områdets ressourcer, slutter Einar Kring.