KOMMUNALT. Fredericia Kommune bad virksomheden »Skru Op« om at undersøge Danske Digitale Medier (DDM), der blandt andet står bag Fredericia AVISEN. Samtidig købte netop »Skru Op« annoncer hos DDM’s direkte konkurrenter på vegne af kommunen. Nu har Ankestyrelsen underkendt kommunen i sagen om aktindsigt, hvilket betyder, at kommunen må genoptage sagen.
»Kommunen satte en klart inhabil virksomhed til at undersøge vores annoncepriser og medieværdi, samtidig med at denne virksomhed købte annoncer hos vores direkte konkurrenter på vegne af kommunen. Det er netop disse fakturaer, vi nu forventer at få indsigt i efter Ankestyrelsens afgørelse,« siger Andreas Dyhrberg Andreassen, direktør i Danske Digitale Medier.
Kommunen dokumenterede ikke økonomisk skade
Ankestyrelsen slår klart fast, hvorfor kommunens afslag ikke holder:
»Det er Ankestyrelsens opfattelse, at Fredericia Kommune ikke har konkretiseret, hvilke væsentlige økonomiske skadevirkninger, der vil kunne indtræde for JFM som følgevirkning af aktindsigt i oplysninger om del-/enhedspriser, der relaterer sig til konkrete opgaver, som er løst for kommunen,« skriver Ankestyrelsen i afgørelsen og uddyber:
»Vi vurderer, at Fredericia Kommunes henvisning til, at en udlevering af disse oplysninger må antages at ville indebære en nærliggende risiko for, at der påføres JFM økonomisk skade af en vis betydning, ikke udgør en tilstrækkelig konkretisering af, hvilke økonomiske skadevirkninger, der er tale om, eller hvordan et eventuelt økonomisk tab vil eller kan indtræde.«
Massiv skade efter brud på høringsfrister
Problemerne begyndte, da kommunen tidligere udleverede samtlige økonomiske oplysninger om DDM – herunder kontrakter, priser og detaljerede beløb – uden at overholde de lovbestemte høringsfrister. Kommunen offentliggjorde også gamle kontrakter med lokale samarbejdspartnere, som efterfølgende blev samlet og fremstillet i konkurrerende medier med store beløb, selvom der var tale om mindre beløb pr. måned. Det førte til en voldsom offentlig shitstorm og et betydeligt økonomisk tab for DDM.
»Vi blev hængt offentligt ud, fordi kommunen uden varsel og før høringsfristen udløb gav vores konkurrenter adgang til alt om vores forretning. De udleverede endda gamle kontrakter, som blev misbrugt i artikler, hvor beløbene blev samlet for at skabe en negativ historie om os. Det kostede os mange penge,« forklarer Andreas Dyhrberg Andreassen.
Forskelsbehandling og ulige konkurrencevilkår
Ankestyrelsens afgørelse gør det samtidig klart, at Fredericia Kommunes tidligere afslag på aktindsigt i tilsvarende oplysninger om Jysk Fynske Medier (JFM) ikke var holdbart. Kommunen afviste dengang anmodningen med henvisning til risikoen for økonomisk skade for JFM – en risiko, Ankestyrelsen nu afviser, at kommunen havde dokumenteret tilstrækkeligt.
»Det understreger endnu en gang, at kommunen har behandlet medierne helt forskelligt. Man har beskyttet vores konkurrent mod aktindsigt med henvisning til økonomisk skade, mens vi selv blev udstillet uden varsel med store økonomiske konsekvenser til følge. Det er helt uacceptabelt,« siger Andreas Dyhrberg Andreassen.
Ankestyrelsen henviser direkte til offentlighedslovens § 30, nr. 2 og siger:
»Det fremgår af forarbejderne til offentlighedslovens § 30, nr. 2, at det ikke udgør et tilstrækkeligt grundlag for at undtage oplysninger efter bestemmelsen at henvise til bestemmelsens ordlyd, til konkurrencemæssige grunde eller andre tilsvarende abstrakte angivelser af beskyttelsesbehovet.«