POLITIK. Der er næppe mange steder i Fredericia, der skaber så meget debat som midtbyen. Nye ensretninger, fjernede parkeringspladser og lukkede porte har fået mange borgere til at omtale byens centrum som en labyrint. For byrådsmedlem Anette Hyre Jensen (S) er det en betegnelse, hun godt kan forstå – men hun mener samtidig, at virkeligheden er mere nuanceret.

»Altså, det er den jo også nogle gange, fordi lige nu er der jo lukket porte, og det betyder jo selvfølgelig noget. Dem, der kommer udefra, ved jo ikke nødvendigvis, at porten er lukket. Så det giver nogle udfordringer. Men når man først ved det, så finder man jo en alternativ rute. Sådan vil det altid være,« siger hun.

Afspærringer og tilvænning

Hyre Jensen understreger, at mange af de gener, borgerne oplever, ikke skyldes politiske beslutninger om ensretninger, men midlertidige afspærringer og nødvendigt vedligehold.

»Jeg synes egentlig, at det, vi oplever lige nu, i høj grad handler om afspærringer. Når man ensretter en gade, så er det jo for at prøve ting af og se, hvordan det fungerer. Det giver en tilvænningsperiode, hvor folk skal lære nye ruter. Det kan føles forvirrende i starten, men jeg tror, at vi på sigt får en mere sammenhængende bymidte ud af det,« siger hun.

Danmarksgade som eksempel

For Hyre Jensen er åbningen af Danmarksgade et eksempel på, hvordan et tiltag både kan skabe udfordringer og løsninger.

»Det var jo tænkt som en prøvehandling, men jeg synes, at den er blevet en succes. Nu kan man sive stille og roligt igennem gaden, og samtidig har vi givet mulighed for, at borgere, der bor i gågaden, kan parkere der om aftenen efter klokken 17. Det har givet nogle flere muligheder – også for butikkerne. For eksempel kan man pludselig parkere tæt på vinhandlen i gaden,« siger hun.

Parkeringspladser og borgernes bekymringer

Et af de spørgsmål, der fylder mest i debatten, er parkeringspladserne. Mange frygter, at de ældre, gangbesværede og handicappede mister muligheden for at komme tæt på butikkerne.

»Jeg synes ikke, vi står uden muligheder. Vi har pladserne bag rådhuset, hvor der næsten altid er plads, også til handicapparkering. Ja, de er midlertidigt påvirket af byggeri, men det er ikke permanent. Jeg har selv boet i Riddergade, og der var det heller ikke altid, jeg kunne parkere lige foran døren. Så kører man en runde, indtil man finder en plads. Det er sådan, det er i en by,« siger hun.

Hun anerkender dog, at ændringer som i Købmagergade, hvor alle pladser forsvinder for at give plads til cykelstier, vil kræve nye løsninger. »Der skal vi selvfølgelig finde alternativer, og det er en del af det arbejde, der er i gang,« siger hun.

Erhvervslivet som partner

For erhvervslivet er tilgængelighed afgørende. Hyre Jensen mener, at kommunen skal tage de erhvervsdrivendes ønsker alvorligt.

»Da vi åbnede Danmarksgade, var det netop på baggrund af ønsker fra butikkerne. Det har været vigtigt at lytte til dem, og det skal vi blive ved med. Vi kan ikke lave ændringer i midtbyen uden at have dialog med dem, det berører direkte,« siger hun.

Kritik og investeringer

Kritikken af midtbyplanen har også rettet sig mod de mange millioner, der investeres i trafikale ændringer og omdannelser. Men Hyre Jensen afviser, at pengene er spildt.

»Der vil altid være kritik. Men vi må også se på, hvad vi får ud af det. Jeg synes især, at det er godt, at vi skaber trygge cykelstier. Det handler om sikkerhed, især for børn og unge, og det kan jeg kun bakke op om,« siger hun.

Hun ser det som en investering i en fremtid, hvor flere kan vælge cyklen eller gåturen frem for bilen, og hvor byen stadig kan fungere for bilisterne. »Jeg tager bilen nogle gange, men i dagligdagen cykler jeg eller går, fordi jeg bor inde i byen. Sådan tror jeg også, at mange flere vil kunne gøre, når vi får bedre forhold for de bløde trafikanter,« siger hun.

Plusser og minusser i samme regnestykke

For Hyre Jensen handler midtbyens udvikling ikke om enten eller, men om at finde en balance.

»Der er plusser og minusser ved det her. Nogle tiltag gør det sværere for bilister, andre gør det lettere. Nogle steder forsvinder pladser, andre steder kommer der nye. Jeg tror, det er vigtigt at se det som et samlet billede og ikke kun på de enkelte ændringer,« siger hun.

En midtby i udvikling

Hun afviser dermed, at Fredericia Midtby er ved at kollapse under vægten af ændringerne. I stedet ser hun en by, der gennem prøvehandlinger og dialog er på vej mod en bedre balance.

»Jeg tror, vi skal væbne os med tålmodighed. Vi prøver ting af for at finde de bedste løsninger, og det tager tid. Men jeg er overbevist om, at vi får en midtby, hvor der er plads til både cyklister, fodgængere og bilister, og hvor erhvervslivet får bedre rammer. Vi skal bare give det tid,« siger hun.