Den Danske Scenekunstskole Musicalakademiet Fredericia og Fredericia Musicalteater præsenterer Showcase 2024: “Bare et liv” og “The Wedding Singer”, og atter engang cementeres Fredericia som musicalens epicentrum.
Årets otte fremragende dimittender er Ellen Fjord, Anton Holten Lambert, Emma Fauerby Lauritsen, Michala Kürsten Lynge, Sigurd Thomasen, Stephanie Trelborg, Rasmus Snedker og Philip Lambæk Visholm. For 21. gang lukker akademiet et hold veluddannede unge ud til alverdens scener og tilføjer atter otte funklende stjerner til den allerede talrige stjernehimmel.
I Showcase 2024 bliver publikum forkælet med TO musicals på én aften på ypperste professionelle niveau! Alt fungerer. I den hektiske proces op til premieren har det perfektionistiske musicalteater udraderet alle fejl. En perfekt oplevelse venter enhver publikummer.
Bare et liv
Forestillingen “Bare et liv” med musik og tekst af John Bucchino og manuskript af Magnus Berg handler om de studerende selv og imiterer denne professionelle branche. De bruger deres virkelige navne og handler om, hvor angstprovokerende det er at rumme usikkerheden om at gøre det godt nok. Men hold da op. Der er aldeles ingen, der “falder i orkestergraven”! Der er virkelig håb for fremtiden. Hvordan kan det dog lade sig gøre, at alt udelukkende hentes ned fra øverste hylde?!
Ud over de sublime unge mennesker må æren også tilskrives Bjørn Gamst, Thomas Agerholm og Magnus Berg, som sammen med de studerende har skabt “Bare et liv”. For kun fem uger siden gik prøverne i gang, og masser er blevet justeret undervejs. Forestillingen spænder bredt, og alle shiner i egen ret.
Tidens gang
Afslutningsscenen med “Tidens gang” med ordene: “Hjulet drejer – tiden går – livet går videre og nye generationer overtager” var rørende og effektfuld. Akademiets 2. årgang afløser og træder frem foran den nyuddannede 3. årgang. Kan man tillade sig at sidde her i salen og være boomeragtig grådlabil blandt glade unge? Jo da. Kunsten fra scenen ramte mig – Bullseye – det er formålet med kunst, der er nærværende! Ramt i mit “indre univers”. Jeg husker som lærer glæden over, på godt og ondt, at de skønne unge nåede hertil og håbefuldt at sende dem videre i livet. Men også fyldt med melankoli og tab over, at de ikke mere er i min “favn”. Men som jeg sagde til efterskoleeleven, min sidemand på række 9: “Nå, så har I også snart store tudedag!”
Moralen i “Bare et liv” er: Lykken skal vi skabe her og nu. Lykke er en berusende eksistentiel følelse her og nu, men ikke en blivende tilstand. Men jagt den! Carpe diem! Søg muligheden. Man opnår den bedst i fællesskab med andre.
The Wedding Singer
Efter pausen var der Danmarkspremiere på den romantiske 80’er-komedie “The Wedding Singer”. Mange husker filmen (1998) med Adam Sandler og Drew Barrymore spækket med 80’er-hits. De var heldigvis udeladt. Sange i en musical skal videreføre handlingen. Ikke, som det af og til sker, bare være en række hits, der påklistres en mere eller mindre uintelligent og ligegyldig handling. Fint nok at lytte til en god sang, men kommer vi videre? Så hellere kalde det en teaterkoncert og ikke en musical. Den grøft ender Fredericia Musicalteater aldrig i. Her er man intelligente og innovative. Her er udvikling og ikke stilstand. Ikke så sært at det er påskønnet i finansloven!
I “The Wedding Singer” blev ligevægten oprettet, så de studerende, der ikke var så fremtrædende i “Bare et liv”, var mere på. Og det var forrygende. Hamrende morsomt og velspillet. Musik og vokaler i begge afdelinger er medrivende og gåsehudsfremkaldende. Alle bag koreografi (Kristen B. Sandler – som virkelig får en scene til at bevæge sig), lyd og lysdesign – ja, alle fra det kreative og tekniske personale til undervisere bør applauderes. Tak for enestående oversættelser til dansk fra Helle Hansen og ikke mindst Mads Æbeløe Nielsen.
Den Danske Scenekunstskole Musicalakademiet Fredericia og Fredericia Musicalteater transformerer kultur (dyrkning, bearbejdelse, uddannelse) til kunst (kunnen, formåen, skaberevne).
Som blommen i et æg sad jeg midt iblandt en flok dejlige, forventningsfulde, engagerede unge mennesker fra Viby Efterskole (Den Fynske Efterskole for musik, dans og teater). De skabte ind imellem stadionstemning med latter, hujen og swiftie-agtige tramp i gulvet, der muligvis gav udslag på seismografen. Aldrig tåbeligt upassende, men også med respektfuld stilhed, når der skulle lyttes. Mon ikke de hver især tænkte: “Bare jeg stod på den scene!” Jeg er sikker på, at de tog håb og drømme med hjem.
Atter engang gik jeg hjem fra Fredericia Musicalteater – trods verdens ulyksaligheder – fyldt med håb og glæde.
Kæmpe tillykke og god vind til jer otte nyudklækkede scenekunstnere og tak for en dejlig oplevelse.
Naturligvis 6 stjerner – men jeg burde give 8!