I en tid, hvor teknologi og bæredygtighed går hånd i hånd, finder innovative projekter vej til lokale skoleelever i Fredericia. Et sådant projekt blev gennemført onsdag og torsdag i samarbejde med Fredericia Kommune, hvor elever fra 7. og 8. klasse på byens skoler fik mulighed for at designe og 3D-printe kunstige rev, der skal styrke biodiversiteten i Kanalbyen.
Projektet fandt sted på Makerspace på Kulturkasernen, hvor eleverne blev introduceret til 3D-print teknologiens mange muligheder. Arrangementet var en del af et samarbejde mellem Kanalbyen og Nordea-fonden, som gjorde det muligt for virksomheden StoneReefs at deltage. StoneReefs var på stedet for at guide eleverne gennem designprocessen og forberede de 3D-printede strukturer, som senere vil blive omdannet til betonversioner og nedsænket i Kanalbyen. Naturvejleder fra Fredericia Kommune, Bjarne Christensen, var også til stede.
Mikkel Brich fra StoneReefs, som har haft det overordnede ansvar for ledelsen af projektet, giver en dybdegående forklaring på de mange elementer, der tilsammen gør dette specifikke projekt så enestående og banebrydende inden for både undervisning og bæredygtighed:
– Projektet her er egentlig delt op i flere forskellige formål. Vi 3D-printer i stor skala. Vi printer både bygninger og kunstige rev, som skal hjælpe med biodiversiteten. I samarbejde med Fredericia Kommune skal vi sætte nogle kunstige rev ned i Kanalbyen for at fremme biodiversiteten. Tanken bag det projekt, vi arbejder med her, er at få 7. og 8. klasser fra byens skoler til at være med til at designe, hvordan disse rev skal se ud, siger Brich og fortsætter:
– De har fået nogle kriterier, de skal holde sig inden for. Vi forsøger at målrette det, så det bliver habitat til ål. Først sidder eleverne og tegner på papir. Derefter, som de er i gang med nu, skal de konvertere deres tegninger til 3D-film. Når det er gjort, printer vi det ud, og så placerer vi otte forskellige rev i Kanalbyen.
Projektet har flere lag af læring og innovation. Eleverne blev først bedt om at skitsere deres idéer på papir. Dette gav dem en grundlæggende forståelse af, hvordan designprocessen fungerer, før de skulle omsætte deres tegninger til digitale 3D-modeller. Det var en udfordrende opgave, men eleverne tog imod den med entusiasme. Efter at have gennemført deres 3D-modeller, blev disse printet på Makerspaces 3D-printere, og de resulterende modeller blev en konkret forsmag på, hvordan deres designs ville tage form i den virkelige verden.
Det endelige mål med projektet er at nedsænke de store betonversioner af elevernes designs i Kanalbyen til efteråret. Disse kunstige rev skal fungere som skjulesteder for ål og småfisk, hvilket vil bidrage til at styrke biodiversiteten i området.
Dette projekt viser, hvordan innovation og uddannelse kan forenes for at skabe løsninger, der har en positiv effekt på både samfundet og miljøet. For eleverne i Fredericia er det en enestående mulighed for at være medskabere af deres fremtidige miljø, og for Stone Reefs er det en chance for at demonstrere, hvordan teknologi kan bruges til at fremme bæredygtighed på en meget konkret måde.