Forside Erhverv Wiggers & Klement – lokal smedeforretning er blevet 1 år

Wiggers & Klement – lokal smedeforretning er blevet 1 år

DEL
Wiggers & Klement
Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Wiggers & Klement er stiftet af Lennert Klement, Brian Klement og Morten Wiggers. De har hovedsæde på Kaltoftevej. Fredericia AVISEN ruller ind til en snak om virksomheden og det første år, der er gået.

Jeg møder Lennert Klement, der er en af de tre dedikerede ejere af Wiggers og Klement. Han er naturligvis stolt af deres virksomhed og det går igen hele vejen gennem interviewet.

“Vi er en størrelse, der koncentrerer sig om at lave smedearbejde, alt indenfor stål og rør. Vi er en mellemstørrelse virksomhed med 10 – 12 medarbejdere ansat på vores værksted, og så har vi nogle folk, som er lejet ud til nogle projekter rundt omkring i landet”.

“Værkstedet arbejder mest med stål- og konstruktionsstål til skibsbranchen, offshorebranchen og maritimbranchen. Vi laver desuden lidt til raffinaderier, blandt andet Statoil i Kalundborg og i Shell i Fredericia. Vi laver også ting for Fredericia Kommune, hvor vi hjælper genbrugspladserne en gang imellem med deres containere, hvis de går i stykker”.

“Vi har erhvervet certifikater, der godkender os til at kunne lave stål til de forskellige brancher. Vi har 1090 og 3834-certificeringer, hvilket betyder, at vi må lave bygningsstål. Vi er ikke oppe i den højeste klasse, det vil sige offshorebranchen og så videre, der laver vi ikke noget til, og hvis vi gør det, så arbejder vi under en anden hovedentreprenør”

“Vi har i år fokuseret meget på at få de certifikater på plads, så kan vi byde ind på flere opgaver.”

Wiggers & Klement
Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Hvorfor skulle Wiggers og Klement placeres i Fredericia?

“Vi er alle tre her fra byen af, så både Morten, Brian og jeg er fredericianere. Vi har arbejdet mange forskellige steder i løbet af det sidste år, men fæstningen er vores base”.

“Vi havde alle tre en nuanceret ide om, at det kunne være spændende at springe ud som selvstændige. Vi havde nogle ideer om, at vi havde kompetencerne og ekspertisen til at få godt gang i et firma. Så vi startede for et års tid siden med at arbejde på en forretningsplan og havde en rigtig god dialog med Business Fredericia. Vi har endvidere brugt andre i vores netværk som sparringspartnere og fandt ud af, at det var det rigtige, vi havde gang i – og så startede vi”.

“Der er mange usikre momenter i at starte selv, der er f.eks. mange spændende opgaver, man ikke har prøvet før”.

Hvordan er det første år så gået på Kaltoftevej?

“Vi har haft et rigtigt godt år med mange ordre og godt gang i butikken. Vi havde ikke planlagt, at vi skulle vokse så hurtigt, men efterspørgslen har gjort, at vi nu er 18 ansatte, vi var kun os tre for et år siden”, siger han og fortsætter:

“Jeg tror grunden til, at vi er vokset, er vores gode pris og kvalitet. Vi er samtidig leveringsdygtige og leverer til aftalt tid hver gang. Det netværk, som vi alle tre har gør også, at vi får mange opgaver. Nogle af de kunder, som vi har haft inde, hænger ved og bruger os igen og igen, andre kunder tester andre leverandører også – men kommer så igen. Vi tror selv på, at vi har ramt et mellemsegment i markedet – godt nok er der mange smedefirmaer i Fredericia og omegn, der kan lave mange forskellige ting. Jeg tror bare, at vi har ramt et koncept midt imellem det hele, vi er ikke blevet for store og vi er stadigvæk fleksible og agile til at kunne dreje rundt på nogle ting”.

Wiggers & Klement
Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Hvordan ser jeres fremtidsudsigter ud?

“Lige nu har vi 18 mand ansat – det er en god størrelse, synes vi selv. Det er til at overskue og vi kan producere rigtigt meget med de dygtige folk, vi har. Vi har selvfølgelig nogle tanker omkring fremtiden. På sigt skal vi måske ud og finde noget, der er lidt større lokalemæssigt, ellers skal vi blive her og leje os frem til større kapacitet”

“Det handler også om, hvad der kommer til af længerevarende aftaler, fordi konkurrencen er hård – det kan vi se og mærke. Når vi så kigger på, hvordan det er gået det første år med den gearing, som vi har haft, er vi godt rustet til fremtiden,”.

Hvordan ser jeres rollefordeling ud, når I er tre stiftere?

“Helt fra starten af kiggede vi lidt på, hvad vores kompetencer var, Morten Wiggers er værkstedsmand og styrer værkstedet. Brian Klement er projektkoordinatoren og mandskabskoordinatoren. Han står for alt udlejning og mandskab. Jeg selv sidder med den daglige ledelse og administration. Vi dækker hinanden godt ind, men vi har også købt os til nogle serviceydelser, hvor vi er lidt svage”.

I føler, at I har fået god hjælp i jeres opstart, kan du uddybe det?

“Business Fredericia og Håndværkerforeningen er netværk med dygtige mennesker, hvorfor vi har meldt os ind for at være med i de netværk, som de tilbyder. Der er stor ros til, hvordan byen er gearet til at hjælpe, det er fantastisk, at hvis man har et spørgsmål, så kan man ringe til en og få noget hjælp og vejledning. Det er ikke sikkert, det er den rigtige form eller svar, men man bliver skubbet i den rigtige retning. Business Fredericia er også rigtig gode til at følge op, og de kommer tit på besøg, bare lige fem minutter til en kop kaffe, det synes jeg er godt”.

I gør også noget for at betale tilbage til byen, hvordan gør I det?

“Vi har lige nu to lærlinge, og vi har haft otte praktikanter, både fra EUC, men også fra kommunens jobcenter. Det er den måde, hvor vi prøver at betale lidt tilbage på. Vi vil rigtigt gerne have folk og vi vil rigtigt gerne hjælpe. Det er folk med vanskeligheder eller problemer, der brændende ønsker at komme tilbage på arbejdsmarkedet. Dem synes jeg også, at vi har plads og råd til at hjælpe videre. Vi har ydermere haft nogle gode møder med Jobcentret, hvor vi fortæller, hvilke folk, der kunne være interessante for os og samtidig ser på, om vi kan hjælpe dem videre i arbejdslivet. Lærlingdelen synes jeg jo også er fantastisk, det giver meget at arbejde med de her unge mennesker. Vi giver dem en mulighed og den tillid, der ligger i at sige, “vi tilbyder dig en læreplads og her er de krav, som vi som arbejdsgiver kan stille op”. “Du skal møde til tiden om morgenen, du skal være ædru og du skal ikke stå og pille ved din mobiltelefon i arbejdstiden”. Alle de grundlæggende ting, synes vi er spændende at arbejde med. Vi har også god opbakning fra vores smede at til at tage hånd om de folk og lære dem nogle færdigheder”.

Det var en spændende snak med Lennert om en virksomhed, der er kommet godt fra start det første år.

www.eventc.dk
Skal du med til nogle fede koncerter? Klik her og se mere.