Selvom forbrugerne i Trekantområdet køber mere og mere brød, er antallet af faglærte håndværksbagere i regionen på få år faldet med omkring 40 procent. Det skyldes først og fremmest øget konkurrence fra bake-off-koncepter i supermarkeder og på tankstationer samt en affolkning af yderområder. Som et modtræk er Wetches Bageri blevet tilknyttet onlineplatformen KringleXpressen.dk, der gør det muligt for virksomheder og private at bestille varer fra den lokale håndværksbager på nettet.

Brød på første klasse

Samarbejdet har allerede båret frugt. Gennem KringleXpressen.dk er Wetches Bageri netop valgt som brødleverandør til DSB 1’. Aftalen indebærer, at man som passager på DSB 1’ får serveret friskbagt brød fra Wetches Bageri på togrejsen. Bjarne Wetche, indehaveren af bageriet, er meget begejstret.

– Vi har store forventninger til den aftale, KringleXpressen har fået igennem med DSB. Leveringsaftalen gør, at vi kan udnytte vores kapacitet bedre, og vi har sikkerhed for, at vi gennem tre år har en stor, fast kunde til vores produkter. Det er en aftale, vi ikke selv ville være i stand til at vinde i konkurrence med de store kæder, siger Bjarne Wetche.

KringleXpressen.dk vandt ordren efter prøvesmagning af fire udvalgte produkter, og aftalen indebærer, at Wetches Bageri leverer brød efter egne opskrifter.

Inspireret af Just Eat

En af ambitionerne bag KringleXpressen.dk er, at flere lokale bagere kan overleve til gavn for deres nærområder.

– Tanken er at få kunderne til at handle online hos den lokale bager, som vi kender det, når vi bestiller takeaway hos Just Eat. På den måde kan de lokale bagere i samlet flok konkurrere mod branchens store kapitalkæder samt mod supermarkeder og tankstationer, hvor brød er tilgængeligt nærmest døgnet rundt. Samtidig får bagerne et udstillingsvindue på nettet og bliver eksponeret i et meget større geografisk område, end de ellers bliver, siger Kim Tannebæk, KringleXpressens grundlægger og direktør.