Når klokken natten mellem lørdag og søndag skal stilles en time retur, er det ikke kun tiden, der går i stå et kort øjeblik, og drejes 60 minutter. Hos DSB parkerer man de rejsende i blandt andet, Fredericia.

DSB Fredericia Banegård, TOG. Foto: Andreas Dyhrberg Andreassen, Fredericia AVISEN.
Fredericia Banegård. Foto: Andreas Dyhrberg Andreassen, Fredericia AVISEN.

Hos DSB er planen klar: Når Danmark natten til søndag kl. 03 skifter fra sommertid til vintertid, også kendt som normaltid, kan de passagerer, der skal krydse landet i to af DSB’s intercitytoge, se frem til at skulle holde stille og vente i en time på henholdsvis Aarhus og Fredericia Banegård.

Det oplyser Tony Bispeskov, informationschef i DSB, i DSB’s nyhedsbrev.

»Nøjagtig som tidligere år har vi valgt at lade to tog holde stille en time i forbindelse med overgangen fra sommer- til normaltid. Alternativet er, at vi kører samme tog i både sommer- og normaltid. Der er imidlertid ikke økonomi i at køre ekstra tog midt om natten. Det er heller ikke et alternativ at lade toget fortsætte kørslen i sommertid, fordi så skuffer vi kunderne, der venter længere fremme på strækningen,« siger han.

Passagerer der skal fra Jylland mod hovedstaden vil opleve en “parking”, når toget fra Randers med afgang 23.48 mod København H, skal holde stille en time på Fredericia Banegård. Men bare roligt – det bliver en fest, fordi togpersonalet vil i togene servere kaffe, te, kildevand og chokolade til de ventende passagerer.

Skiftet mellem sommer- og vintertid får imidlertid også andre konsekvenser for landets togpassager. På grund af den ekstra time, det giver, når urene bliver stillet en time tilbage, bruger Banedanmark natten mellem lørdag og søndag på at udføre en række sporarbejder rundt omkring i landet.

Ifølge DSB drejer det sig om strækningerne mellem Ringsted og Nyborg, Randers og Hobro, Næstved og Nykøbing F og mellem Svebølle og Kalundborg.

www.caferazz.dk
Annonce