Forside Fredericia Vil du være med til at dele simpel tid I 2019?

Vil du være med til at dele simpel tid I 2019?

DEL

Simpel tid er en fornemmelse som igen og igen vender tilbage til mig, fordi det for mig er indbegrebet af et ukompliceret sted at opholde sig. Simpel tid er stille og mild tid, delt med dig selv eller delt med andre. 

Første øvelse starter NU: Luk øjnene, indånd og udånd dybt tre gange, og slap fuldstændig af i alle muskler i hele dit ansigt, inden du igen åbner øjnene. 

Simpel tid kan føles som at en tidslomme. En tilstand du feks. kan opnå når du praktiserer yoga, mindfulness og meditation, eller når du giver dig tid til at gøre andet end det, du oftest gør, og andet end det, du er i gang med lige nu. Du kan vælge at bemærke momenter som opstår pludseligt, finurligt og indimellem. Det sker når du er bevidst, nærværende og nysgerrig nok. Selv holder jeg meget af at betragte mikro øjeblikke og forandringer, og jeg tror på, at i det små, findes det store. 

Hvor tit holder du en pause? 

Det ER muligt at arbejde i et væk, men det er ikke muligt at opnå mere effektivitet, når du arbejder i et væk. Når din hjerne er på overarbejde giver det dig bl.a. sukkertrang, hvorimod at blot et kort afbræk kan gøre en stor forskel. De mest geniale tanker opstår ikke gennem tvang og timelange indsatser! 

Pausen er vigtig fordi, din hjerne har brug for afbræk og ligeså har din krop selvfølgelig. Din hjerne bruger ligeså megen energi på at bearbejde sanseindtryk, som på at modtage sanseindtryk. Derfor, når du giver dig tid til at bearbejde det allerede oplevede, får du fornemmelsen af at `løse ender´ finder sammen. Det giver dig lethed og empatisk forståelse for dig selv og verden omkring. Rettere, i hjernens grundtilstandsnetværk opstår klarhed, når din hjerne får øjeblikke med fred. 

Din hjerne genial, og vil du passe på den, må du pleje den med omhu. Dit mentale helbred er ligeså vigtigt som dit fysiske helbred.

Jeg ønsker dig et dejligt nyt år hvor du har tid til det, du ønsker dig at tage dig tid til, og hvor du holder små og længere pauser, læner dig tilbage og nyder simpel tid. I et højere kollektivt perspektiv, giver simpel tid dig mulighed for mere nærvær med dem, du gerne vil dele liv med, og generel travlhed mindskes tillige.  

Tip: gentag første øvelse, men denne gang, nyd fem åndedrag. 

Kærlig hilsen 

Tina 

tinablomstergren.dk 

DEL