Meget lange sagsbehandlingstider på hjælpemidler skal være fortid i Fredericia Kommune. Allerede nu har man formået at nedbringe sagsbehandlingstiden markant – og med budget 2021 følger flere midler. Det glæder formand for Senior- og Handicapudvalget, Lars Ejby Pedersen.

Senior- og Handicapudvalget er på flere udvalgsmøder i 2020 blevet orienteret om vente- og sagsbehandlingstider samt sagsbehandlingsfrister for ansøgninger om støtte til køb af handicapbil. På udvalgsmødet i august måned blev udvalget orienteret om ventetider, ressourceforbrug og sagsbehandlingsfrister for alle sagsområder i Hjælpemidler & Kommunikation. I forbindelse med budgetforlig for 2021 er Hjælpemidler og Kommunikation blevet tildelt 500.000,- til et årsværk, for at kunne nedbringe ventetiden på ansøgninger om støtte til køb af bil.

På baggrund af det arbejde, der i 2020 er gjort for en nedbringe ventetiderne og de ekstra tilførte midler, forventes det muligt at nedbringe ventetiden. Ventetiden forventes at kunne nedbringes både på støtte til køb af bil og på andre af Hjælpemidler og Kommunikations sagsområder.

Hjælpemidler og Kommunikation har igennem hele 2020 haft fokus på at nedbringe ventetiden på støtte til køb af bil. I starten af 2021 er den aktuelle ventetid på 4 måneder imod 10 måneder ved starten af 2020. Der er 9 borgere, der venter på opstart af sagsbehandling og der er i løbet af 2020 truffet afgørelse i 44 ansøgninger. 23 har fået en bevilling og der er givet 21 afslag.

Forvaltningen vurderer, at man med de foreslåede ændringer vil komme på niveau med de omkring liggende kommuners sagsbehandlingsfrister. Sagsbehandlingsfristen på biler vil ikke kunne bringes længere ned en 4 måneder, da den beregnede sagsbehandlingstid for 2020 har været 16 uger. Med dette forslag forbedres ventetiden på mange områder og kommer en bred gruppe borgere til gavn.

“Det er dejligt når tingene lykkes”

– Forestil dig, at man har behovet for en invalidebil, der har vi haft alt for lange sagsbehandlingstider. Nu har vi fået det nedbragt til 4 måneder. Det er vi rigtig godt tilfredse med, siger Lars Ejby Pedersen.

– Vi anerkender fuldstændig at det er teknisk sagsbehandling. Men det at man har haft fokus på den del er én ting – og så har vi tilført ekstra ressourcer til området. Så er det dejligt når tingene kan lykkes, fortæller udvalgsformanden.

– For de borgere der har brug for vores hjælpemidler, der er det meget vigtigt. Det betyder, at man får en mobilitet og kan være en del af samfundet, lyder det afslutningsvist fra Lars Ejby Pedersen.

0 0 stemmer
Artikel Rating
Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer