Det har været en stor succes at samle en gruppe iværksættere for at gennemgå deres erfaringer og videreudvikle deres forretningskoncept i helikopterperspektiv.
Første kuld af House of Innovations Vækstgruppe har netop afsluttet deres forløb, og gevinsterne er så store, at det allerede nu står klart, at forsøget gøres permanent.
En vækstgruppe består af iværksættere, der allerede har præsteret og har godt gang i forretningen, men som lige mangler det fokus, der skal være på udviklingen af en bestemt ide eller til at få styr på virksomheden.

”En typisk iværksætter er spontan og kører derudaf, men når de har gjort det i nogle år, er det sundt lige at stoppe op. Vi oplever ofte, at de efter nogle år får brug for at tænke ledelse og strategi ind. Værdien af en klar strategi er, at det bliver nemmere at holde fokus og skabe en bedre forretning – hver dag”, siger Jakob Westphall, Chef for Iværksætteri og Entreprenørskab i Business Kolding.

I vækstgruppen gennemgår iværksætterne et 360 graders forløb af deres virksomhed. Det består af 10moduler, og kommer omkring hele forretningskonceptet i hver enkelt virksomhed. Og de første deltagere har været begejstrede for, at de også lærer af hinandens erfaringer og har ligesindede at sparre med.

”Min lyst til at udvikle min virksomhed var faldet. Men nu har jeg fået nye konkrete teorier og værktøjer til at komme videre. Og så har vi været en gruppe, der har været sammen om at udvikle hinandens virksomheder”, lyder det fra Brian Dam, der driver virksomheden Mr. Perfect, der sælger LED lys via nettet.

Selvom deltagerne kom fra forskellige virksomheder har de alligevel haft meget til fælles.
”Min virksomhed har vækstet og vækstet og pludselig stagnerede det. Jeg trængte til at se min virksomhed i helikopterperspektiv. Gennemgangen har hevet mig op af hullet, og givet mig inspiration til at komme i gang med noget nyt. Og så har det bekræftet mig i, at jeg skulle finde ind til min kernekompetence, i stedet for at tro at min virksomhed kunne det hele”, fortæller Klaus Fuglsang, der driver to virksomheder, der laver sportstøj, både Astral og Ozon.

For iværksætterchefen bekræfter deltagernes udmeldinger bare, at det er et felt, der skal dyrkes.

” Vi måler iværksætterindsatsen på, hvor mange der starter, overlever og skaber nye jobs. De iværksættere, der er i Kolding, skaber hvert år ca. 450 arbejdspladser. Det er ikke nok bare at hjælpe dem i gang. Vores succes er først fuldendt, når de overlever og skaber nye jobs, og det kan vi se, at en vækstgruppe kan hjælpe med til, siger Jakob Westphall.

Et Vækstgruppeforløb består af 10moduler á tre timer. Det er målrettet alle virksomhedsledere, der ønsker udvikling og vækst.