Nej! Fredericia Kommune bruger ikke stasimetoder til at udspionere borgerne.

Så kort er udmeldingen fra Vækstdirektør Mogens Bak Hansen på Fredericia Kommune, som har reageret efter Fredericia Avisen bragte spørgsmålet på banen, om borger-overvågning er gået for vidt?

Artiklen drejede sig om, at en teamchef på Fredericia Kommune overvågede en sygemeldt borger på indkøb i Rema 1000. Der var intet formål med overvågningen, men oplysningerne blev lagt i den sygemeldte sagsmappe. (artiklen kan læses i højre side )

Selvom Fredericia Avisen har dokumentation for, at overvågning af sygemeldte borgere finder sted, så bestrider kommunen dette!

– Vi har ingen systematisk overvågning af borgerne og bruger ingen resurser på det. Vi arbejder derimod systematisk på at blive bedre til at lytte til borgeren og få et tillidsforhold. Det er nemlig den eneste måde, vi sammen kan nå resultater, skriver Direktør for Vækst med ansvar for Jobcenteret, Mogens Bak Hansen, til Fredericia Avisen og fortsætter:

– Den konkrete sag, der bliver omtalt, førte den gang til en del dialog mellem borgeren og forvaltningen, så jeg betragter den som afsluttet. Sagen gav i øvrigt anledning til en intern diskussion af hvordan vi håndterer sådanne sager. Linjen er, at vi er meget tilbageholdende med at bruge information fra tilfældige møder- igen fordi det ikke hjælper os med at komme tættere på vores mål – at borgeren kommer i arbejde. Er der tale om informationer, som tyder på direkte socialt bedrageri, skal vi naturligvis reagere – men lad mig understrege, at det er der ikke tale om i den pågældende sag, skriver Mogens Bak Hansen.

Vækstdirektøren opfordrer borgerne til at give deres mening til kende.

– Hvis der skulle sidde nogen med lignende oplevelser, så vil jeg meget gerne invitere til dialog om, hvordan vi som kommune kan blive bedre til at hjælpe vores borgere. Min dør står åben, slutter Mogens Bak Hansen.