Forside Danmark De unges top 10 inden for varemærker – Rema1000 ny i toppen

De unges top 10 inden for varemærker – Rema1000 ny i toppen

DEL
Hvilke varemærker taler de unge om? YouGov BrandIndex lancerer nu de unges rangliste over varemærker.

Apple, Netflix og Facebook topper YouGov BrandIndex’ liste over varemærker med højeste Word Of Mouth-score (de varemærker man taler mest om) blandt de unge mellem 18 og 34 år. De unges liste er generelt domineret af streamingtjenester, sociale medier og teknologivirksomheder.

Top Word Of Mouth-score (WOM)

De unges top 10 inden for varemærker

Apple topper listen med en WOM-score på 68,9% tæt fulgt af Netflix med en score 66,6%, mens Facebook kommer på tredjepladsen med en score på 63,8%.

Selv om listen er domineret globale mastodonter har danske MobilePay alligevel formået at indtage en fjerdeplads med en WOM-score på 62,6%, og norske Rema 1000 har lige akkurat klaret cuttet og kommer ind på en tiendeplads med en score på 50,5%.

Højdespringere i 2017

Største stigninger i WOM blandt de unge

HBO Nordic, som har haft stor succes med serier som Game of Thrones, har forbedret sin WOM-score med 7,6 procentpoint i 2017 er dermed årets højdespringer blandt de unge. HBO Nordic har også fået en samlet sjetteplads på de unges rangliste.

H & M er den anden højdespringer, som har forbedret sin WOM-score med 5 procentpoint i 2017 fra 41,9 til 46,9. Viaplay, IKEA og Tryg alle har forbedret deres score med 2,4 procentpoint.

Om de unges ranking

I Danmark sammenligner BrandIndex mere end 300 brands. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

De unges ranking er udarbejdet ved hjælp af YouGov BrandIndex WOM-score, blandt alle de varemærker, som respondenterne har hørt noget positivt om (positiv Buzz) blandt de 18-34 årige. Vi har kun medregnet brands, som har opnået minimum 300 interview i perioden.

WOM-scoren beregnes ved, at man spørger respondenterne, hvilke mærker de har talt om gennem samtale, online eller sociale medier inden for de sidste to uger.

BUZZ beregnes ved at spørge respondenterne, om de i løbet af de seneste to uger har hørt noget positivt eller negativt om et bestemt varemærke gennem reklame, nyheder, mund-til-mund eller venner og familie.

DEL