Skal vi blande os i, om unge ryger? Svaret fra de 16-25-årige tydeligt: Tre ud af fire
synes, det er vigtigt at gøre noget for, at unge ikke ryger. Det viser en ny
rundspørge foretaget af Epinion. Kræftens Bekæmpelse tager de unge på ordet og
puster liv i sidste års succeskampagne, ’Cool Uden Røg’.

Det er ikke cool at ryge
Selv om alle ved, at rygning er farligt, er det stadig mere end hver fjerde blandt 16-
25-årige, der ryger jævnligt. Mange starter med at ryge, fordi de synes det er sejt.
Derfor viser Kræftens Bekæmpelse med hjælp fra ambassadører, at man sagtens
kan være cool uden cigaretter.

– Unge ryger blandt andet fordi deres venner, og dem, de ser op til, ryger.
Kampagnen ’Cool Uden Røg’ siger i al sin enkelthed, at der ikke er grund til at lade
sig inspirere af andres cigaretter – bliv i stedet inspireret af deres mål, passion eller
talent, forklarer Louise Wohllebe, projektleder i Kræftens Bekæmpelse, i en pressemeddelelse.

Ambassadører skal inspirere
Små videoer med ambassadører er omdrejningspunkt for dette års ’Cool Uden Røg’
kampagne. I filmene fortæller unge, der alle er på vej til succes inden for hver deres
område, hvad der er cool og inspirerende for dem. Alle medvirker i kampagnen, for
at påvirke unge til at være røgfri.

– Kan vi få bare ét eneste ungt menneske til at stoppe med at ryge ved at deltage i
Cool Uden Røg, så har det været det hele værd, siger Thomas og Kasper, der står
bag sneakersbrandet ’Arkk Copenhagen’.

Sammen med Carla Mickelborg, blogger og youtuber, Nicolas Dalby, MMA fighter
og Mathias ’Zanka’ Jørgensen, FCK, er de officielle ansigter for kampagnen i år.

Pinligt at ryge
En del af kampagnen er rygestopappen, XHALE. Appen er en håndsrækning til de
unge, der gerne vil kvitte smøgerne. Og det vil knap tre ud af fire rygere, viser de
nye tal. Og faktisk er næsten halvdelen af rygerne mellem 16 og 25 år ofte eller af
og til flove over, at de ryger.

– Det, der i starten var sejt, bliver hurtigt til en dyr og lugtende vane, som unge
gerne vil af med og som de faktisk synes er lidt pinlig. Derfor skal vi også gøre alt
hvad vi kan for at undgå, at de starter, siger Louise Wohllebe.

Kræftens Bekæmpelses ’Cool Uden Røg’ 2016.
Kampagnen kører frem til efterårsferien og består af ambassadørvideoer, plakater
og postkort, rygestopappen XHALE og events og undervisning på skoler og
ungdomsuddannelser.