Hvorfor går du på arbejde? Det er et spørgsmål der kan dele vandene, for på den ene side vil der være dem som svarer ”for at tjene penge til at opretholde den livsstil jeg har”, hvor andre måske vil svare ”fordi jeg er drevet af passion for mit job og fordi jeg er med til at skabe noget større”. Så hvem er du?

Tænk lige over det i 20 sek…. Er du styret af penge eller formål?

Tiden er gået. Hvad valgte du? Hvornår har du egentlig sidst tænkt over hvad du er med til at ”rykke ved” på din arbejdsplads? Hvorfor er det skib sat i søen, som du er med til at sejle nu, hvis man skal bruge den metafor. Er du bevidst om din indvirken i virksomheden?

Den bevidste generation

I dag i vores teknologiske tidsalder kan vi konstant få information om alt hvad vi vil vide, lige på det tidspunkt vi vil vide det på. Det rykker ved vores tankegang og gør at vi stiller flere og flere spørgsmål til hvem, hvad og hvorfor. Jeg kan se det når jeg arbejder med virksomheder i forbindelse med talent ledelse og hvordan vi tiltrækker talenter. Der bliver stillet flere og flere krav fra omverdenen, kunder og kandidater. Vi kan se det med de unge i dag, de har aldrig stillet så mange spørgsmål og krav før. ”Ja men sådan har det altid været” siger den ældre generation. Og ja det er korrekt, men det har aldrig været så udtalt før. Hastigheden for hvor hurtigt information, indsigt og viden ændrer sig har aldrig været så høj før. Mængden af muligheder og valg har aldrig været større. Tiden og teknologien har aldrig ændret sig så hurtigt før, og det stiller krav til os, krav til at være præcise på hvorfor vi gør, det vi gør. Med trends kommer selvsagt også modtrends.

For at vi ikke havner i en ”unge vs. gamle” kamp, så kalder vi dem som stiller spørgsmål og krav for ”den bevidste generation”. Det er nemlig ikke kun de unge der kan påtage sig prædikatet som ”bevidste”, det er vi flere over 30 år, der også påstår vi er. Den bevidste generation stiller altså flere krav til blandt andet at beskytte vores klima og krav til at være en del af noget meningsfuldt. Det er den største modtrend og bølge, der er ved at blive skabt lige nu, nemlig ”meningsfuldheds-bølgen”.

Er dit arbejde meningsfuldt?

Den største kamp om talenterne fremadrettet, bliver en kamp om at skabe mening. Skabe en direkte rød tråd fra strategien over til den enkelte medarbejders interpersonelle værdier og formål med livet. Det lyder så smukt og nemt, og det kan det skam også være. Så hvorfor er der ikke flere der arbejder med formål og linker det til hver af deres medarbejderes formål med at gå på arbejde? Fordi de har for travlt med at tjene penge, kunne være et argument. Det er selvfølgelig også væsentligt. Jeg negligerer ikke det faktum, at indtjening altid vil have den højeste prioritet. Jeg er med på at vi ikke kan betale lønninger og få samfundet til at køre rundt udelukkende med slogan-plakater eller high-fives. Men når alle er blevet rige, hvad skal vi så konkurrere på? I dag er konkurrencen så høj, at det ikke helt er nok at være den bedste til noget eller at tjene de fleste penge. Det kommer til at blive overskygget af ”meningsfuldheds-bølgen”.

Ser vi på konsulentbureauet Mercers rapport omkring Global Talent Trends 2020, så anerkender 85% af de adspurgte ledere, at virksomhedens formål skal række sig udover aktionærernes interesse. Så tager vi det i betragtning, så har de 7300 adspurgte ledere og HR chefer erkendt, at det fremover ikke er nok kun at have aktionærernes interesser for øje. Der skal mere til. Og det er her formålsarbejdet kommer ind i billedet.

1-2-3 formål!

Vil du gerne arbejde med formål og skabe mening i hverdagen, uanset om du er medarbejder eller medejer, leder el.lign. så er der håb forude.

Det er en ret simpel proces at gå i gang med, for det kræver kun et par steps og så er du i mål….i formål. (fik du den..)

Formålet beskriver hvorfor vi eksisterer, hvorfor virksomheden laver det den gør. Som den anerkendte foredragsholder og motivator Simon Sinek er berømt for at sige: ”Der er kun to måder at påvirke menneskelig adfærd på: du kan manipulere den eller inspirere den. Meget få mennesker eller virksomheder kan tydeligt formulere HVORFOR de gør, HVAD de gør. Med HVORFOR mener jeg dit formål, årsag eller tro – HVORFOR eksisterer din virksomhed? HVORFOR står du ud af sengen hver morgen? Og HVORFOR skal nogen være interesserede? Folk køber ikke HVAD du gør, de køber HVORFOR du gør det. ”

For at definere jeres formål kommer der her et par enkle trin, som skal behandles som en proces. En tanke proces og et projektarbejde, der arbejder hen imod at få defineret jeres formål. Det kan ikke bare defineres af en direktør og skrevet ned på to minutter. Det skal undersøges helt ud i alle led og arbejdes ind i kulturen.

Start her..

1. Identificér dem som skal arbejde med ”formål” som et projekt. Man kan kalde dem formåls-agenter. Det skal være de medarbejdere der i forvejen har højt humør, er optimistiske, åbne overfor nyt, dem som inspirerer andre og tager initiativ.

2. Hent inspiration til jeres formål i jeres historie, jeres mission og vision som forhåbentligt er skrevet ned i jeres forretningsgrundlag. Mission er ”hvad” vi gør, vision er ”hvor” vi skal hen og vores formål er ”hvorfor”.

3. Identificér og kig jeres værdier igennem, hvis I har sådan nogle defineret. Jeres værdier fungerer som vejledende principper og forklarer adfærd og kan hjælpe medarbejdere og interessenter med at forstå forskellen mellem rigtigt og forkert.

De hjælper dig grundlæggende med at afgøre, om du er på den rigtige vej og opfylder dine mål, da de fungerer som en guide til alle.

4. Foretag undersøgelser internt og find ud af hvorfor jeres medarbejdere går på arbejde (ved jer) og hvad deres passion er. Ved at køre surveys eller interviews kan I finde ud af, hvilken kultur I har nu. Det er en stor del af feedbackprocessen og giver medarbejderne en stemme. Find ud af om din idé, om et formål faktisk lever derude. Det giver en meget mere klar feedback, om hvorfor folk arbejder med og for dig. Her kan du finde ud af den eksisterende formålsoplevelse, og se om der er en rød tråd til hvad formålsagenterne har fundet ud af.

5. Find inspiration eller se om I lever op til FN’s 17 verdensmål. Dette er et trin, der kan guide dig i dit arbejde, og som du kan indarbejde i dit formålsarbejde. Det kan også ses som et fremtidigt talenttiltrækningsformål. Vær dog forsigtig med, at det ikke fungerer som et marketingslogan, og sørg for at du kan måle de gode ting, du allerede gør og planlægger at gøre.

6. Implementeringsfasen skal starte indefra. Pas på med ikke at få implementeret nogle slogans alt for hurtigt. Hos nogle af mine mindre kunder er vi begyndt at føje formål og arbejdet med dette til trivselsundersøgelserne, MUS samtaler og 1:1 samtaler. Når det lever, kan man begynde at implementere det i onboarding-processen. Kun når I har arbejdet med det internt og implementeret det, kan I starte med at markedsføre det i jeres Employer Branding strategi og salgsstrategier.

Lad os gå tilbage til metaforen om skibet. Du går på arbejde på skibet hver dag, det kan være du sidder ved roret eller det kan være du sidder ved åren og padler. Uanset hvad du laver på skibet, er det væsentligt at vide, hvad du egentligt laver der og hvad dit formål er på den rejse, som du er på.

Klummen er skrevet af Nadja Søndergaard Fuglsang, ejer af virksomheden Optimum HR i Fredericia. Hun arbejder som konsulent med bæredygtig talent tiltrækning og rekruttering.

Læs mere på www.optimumhr.dk

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer