Ti-årig Aleksander er flygtet fra Ukraine med sin mor. Destinationen blev Fredericia, hvor han onsdag havde første skoledag på Fjordbakkeskolen afdeling Taulov, hvor han er startet i 4. klasse.

Aleksanders fortælling er ikke som mange andre flygtninges. Tilbage i 2019 kom Aleksander til Danmark for første gang med sin mor, og var her i 19 måneder, og derfor kan han tale en smule dansk. Aleksander kan også tale engelsk, men for at gøre interviewet med Aleksander så gnidningsfri som muligt, var Aleksanders mentor på skolen, Konstantin, med og oversatte spørgsmålene.

Den glade ukrainske dreng, som livsglæden stråler ud af, fortæller at han ikke har været forbi et modtagercenter eller lignende, da han kom til Danmark i denne omgang.

– Jeg kom til Danmark igen for omkring to uger siden. Min far arbejder på en gård, og vi kom derfor hjem til ham. Den ligger fem minutter herfra, siger Aleksander.

Under hele interviewet strålede glæden ud af Aleksander. Han føler sig godt taget imod i Danmark, hvor han fortæller, at alle er søde mod ham, og befolkningen har en anden tilgang end i hjemlandet, hvor der, ifølge Aleksander, er en tendens til at være sur.

– Jeg har et spørgsmål. Hvorfor er alle så søde imod mig her, spørger Aleksander med et smil.

Førstehåndsindtrykket af Fjordbakkeskolen, afdeling Taulov er godt for Aleksander. Fra skolens side var der sørget for, at bøgerne var klar, da han mødte ind onsdag morgen og alle de praktiske ting var på plads.

Det er den bedste skole jeg har gået på, siger Aleksander uden at tøve og kommer ind på fagene:

– Matematik er det fedeste, synes jeg. I Ukraine har man ikke religion som fag, og her har vi historie fra en tidligere alder – det har man heller ikke i Ukraine, siger han.

En anden stor forskel på den danske og ukrainske skole er, at man ikke har skoleuniform på.

– Jeg kan godt lide at have normalt tøj på, forklarer Aleksander.

Da Aleksander mødte ind på skolen ventede der ham en overraskelse. Han fik nemlig en gave, og faktisk var han slet ikke klar over, at det var en gave, da der var sket en misforståelse i oversættelsen. I stedet kunne Aleksander stråle endnu mere af glæde, da hans klasselærer i 4.B, Johanna Skovgaard, fortalte at en guitar ikke kun var til låns.

– I dag, da jeg kom sagde Johanna, at hendes mand spiller på guitar, og den vil han låne til mig, siger Aleksander, som efterfølgende fik at vide, at der ikke var tale om en guitar til låns, men en som han må få.

– Thank you, udbryder Aleksander, der rejste sig og gik direkte hen til Johanna og gav hende et kram.

Aleksander fortæller, at han gerne vil fortælle, hvad han laver i sin fritid, og der har han flere interesser.

– Jeg kan godt lide fodbold, og jeg går til karate og kan godt lide at læse, og så kan jeg også godt lide mobiltelefoner, siger han.

I første omgang skal Aleksander falde til i Danmark, og han modtager onlineundervisning i karate fra hjemlandet, men på sigt kan det være muligt, at Aleksander starter til fritidsaktiviteter.

– Når han er faldet til vil vi understøtte ham, og vi kan søge fritidspas til ham, og sørge for, at han bliver  integreret, siger afdelingsleder på Fjordbakkeskolen, afdeling Taulov , Line Skovsen.

I sin tid i Fredericia har Aleksander været rundt og set flere ting, og han kan lide det, han har set.

– Vi har været inde i byen og handle, og så har jeg set havet. Der er ikke særlig meget skrald i forhold til i Ukraine. Det er er ren by, siger Aleksander.

Skolernes rolle

Der er ikke lavet nogen drejebog for, hvor mange flygtningebørn som skolerne skal tage imod, og de skal derfor tage det som det kommer, men der er lavet guidelines til, hvordan skolen skal håndtere de ukrainske børn.

– Når de kommer til, bliver de sluset ind i almene klasser og så er der forholdsregler at tage. Aleksander vil blive tilbudt 1-1 dansk undervisning med vores dansk som andetsprogs vejleder, og have støtte i timerne med oversættelser. Det er i klassen, at læringen kommer til at foregå. Der vil være timer, som fx kreative fag, hvor det ikke er vigtigt med støtte, siger Line Skovsen, der har ros til lærernes håndtering af situationen:

– Johanna var med til mødet i går ved 15-tiden, og Aleksander startede klokken 8 imorges. Det kræver omstilling og parathed fra underviserne, og Johanna har selv været inde at kigge på Red Barnet, hvor der har været råd til, hvad man kan gøre, slutter Line Skovsen.