Ugens Kurt: Kim Sørensen

Ugens Kurt. Kim Sørensen, Audi Fredericia. Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN.

Ugens Kurt er født med benzin i blodet. Han har derfor en medfødt passion for de firehjulede køretøjer, han er chef for byens største bilhus og drømmer om et fredericiansk bilmekka, der sætter Fredericia på bil-landkortet. Ugens Kurt er Audi Fredericias filialchef, Kim Sørensen.

Kim Sørensen er midtvejs i ugen, hvor Audi Fredericia fejrede 10 års fødselsdag, derudover er han en herre, hvor telefonen ringer mange gange om dagen, og farten ikke kun er i bilerne, men også i kalenderen.

I tirsdags, da vi mødte ham i det smukke bilhus, fortalte han historien om de ti år hos Audi. En spændende historie om et gigabrands komme til Fredericia, og de muligheder det first-art-arkitekttegnede hus gav. Et hus, der indtil for kort tid siden var det største Audi-bilhus i Norden.

Da Kim Sørensen, bare 39-år gammel, blev direktør for den lokale Audi, skulle han få den jyske muld til at blomstre ved at storsælge de tyske premium-biler til syddanskerne. En målsætning, der ikke blev lettere af det faktum, at finanskrisen buldrede udenfor bilhuset og havde sat dybe spor i købelysten, men gradvist fik han og Audi-teamet tunet forretningen og sået de frø, som de senere kunne høste igen og igen.

Kim står i vinduet på Kurt’s Kaffebar, da jeg kommer ind. Han er klædt, som man ser topcheferne til Le Mans. I en elegant sort jakke med det fireringede logo, hertil en kridhvid skjorte med de samme ringe og til at runde det af – et stort smil, når man hilser på ham.

Kim Sørensen er født i 1973 i Østbirk, men flyttede til Fredericia i 2004, hvilket vi vender tilbage til. Barndommen var tryg, god og med massevis af sport. Kim voksede op i Østbirk – tæt ved Horsens. Hans mor og far ejede den lokale ESSO-tankstation, og på samme matrikel lå familiens private bolig.

“Det var virkelig en god tid. Jeg havde det virkelig godt. Jeg var den yngste af en drengeflok på tre. Dagene fløj af sted, og jeg spillede både fodbold og badminton i fritiden. Jeg levede i hallen og på stadion. Jeg spillede faktisk badminton i en større klub i HBK i Horsens, da jeg var 16 år,” siger Kim Sørensen og fortsætter:

“Det var en fed verden. Jeg elskede fodbold, men valgte badminton grundet min personlige vilje og det selv at have kontrollen over spillet. Jeg havde sgu nok for meget drive, dermed ikke sagt, at jeg ikke er en holdspiller, for jeg elsker holdsport. Jeg spillede to sæsoner i HBK, inden jeg var tilbage i Østbirk som seriebadmintonspiller.”

Østbirk var et rigtigt trygt og godt lille lokalsamfund. Alle kendte hinanden, og selv den dag i dag, når Kim vender hjem kender han de fleste, selvom der er også er kommet mange tilflyttere. “Det er altid dejligt at vende tilbage til rødderne. Jeg slipper det nok aldrig.”

Kim Sørensen blev da også erhvervsskadet af sin opvækst. Han kunne have valgt den boglige handelsskolevej, men sprang ud som mekanikerlæring på ESSO-matriklen, der var blevet til en Statoil.

“Da jeg gik ud af 10ende, tænkte jeg meget over, hvad jeg ville. Men jeg var ikke sikker, så jeg gik i lære som mekaniker, men jeg fandt hurtigt ud af, at det ikke var det, jeg skulle. Jeg fik job som juniorsælger hos Opel i Horsens, og det var lige mig. Jeg elskede at sælge, salgsvejen gjorde mig glad. Senere blev jeg ansat hos Danmarks bedstsælgende Skoda-forhandler – Niels Brøchner i Aarhus. Jeg var med i den periode, hvor Skoda-brandet for alvor blev genopbygget. Det var spændende, og det gik så godt, at jeg senere blev salgschef i forretningen.”

Hvorfor tror du, at salgskarrieren var dig?

“Det var vigtigt for mig med meget menneskekontakt, og det er det også i dag. Jeg arbejder altid godt, når der skal sikres en god forretning og et godt teamwork. Da jeg startede med at sælge biler, var det en anden tid, hvor man skulle lave gode handler – og det gik godt for mig – jeg blev som sagt salgschef. Men så blev jeg trukket til Fredericia. Lars Taarn Pedersen fra Autohuset Vestergaard inviterede til en samtale i Vejle, hvor han spurgte om jeg ville være filialchef i Fredericia. Det sagde jeg ja til,” siger Kim og fortsætter:

“Jeg glemmer aldrig min første arbejdsdag i Fredericia. Vi satte os ind i Lars’ bil og så kørte vi Fredericia rundt, hvor han fortalte mig om byen. Det gjorde et stærkt indtryk, og jeg lærte byen at kende. Senere har vi talt om mange gange, at det var en fantastisk måde at starte et job på. Lars er også en af de bedste chefer, jeg nogensinde har haft. Han er ganske enkelt et fantastisk menneske.”

Kim Sørensen fandt sammen med sin hustru Pia Sørensen, der kommer fra Erritsø. Sammen har de Sofie på 13 år, og Pia har Nellie på 25 år, der bor i Norge.

Kim var hos Autohuset Vestergaard i otte år, men havde brug for at lave noget andet. Han arbejdede et enkelt år hos Braatting Biler, inden Claus Bjerring Christiansen fra Audi Fredericia ringede til ham.

“Jeg havde en god snak med Claus, der ønskede, at jeg blev brugtvognssalgschef hos dem. Kort tid efter fik Claus så en anden stilling i Semler Gruppen, og jeg blev spurgt om, jeg ikke skulle søge stillingen som chef for Audi i Fredericia. Jeg søgte og fik stillingen. Det var i sommeren 2012,” siger Kim.

Hvordan var det?

“Det var en spændende rolle at påtage sig. Det var en ny verden. At komme fra en forretning som Autohuset Vestergaard, hvor jeg havde den samme stilling. Men opgaven her var noget anderledes. Der var mindre salg, og mere branding i opgaven. Det var og er min opgave at få flere kunder ind sammen med mine kolleger. Det kræver også, at vi skulle arbejde godt sammen. Derfor har mantraet altid været, at kunderne skal være glade og medarbejderne have det godt,” siger Kim og fortsætter:

“Jeg elsker biler og jeg synes, at det er fedt at arbejde i branchen. I dag synes jeg dog, at det største er at kunne arbejde med ledelse, mennesker og sammen skabe en god forretning. Jeg er nok meget målrettet som menneske, og derfor stræber jeg efter at få alle til præstere, samtidig med, at vi skal have det godt. ”

Hvordan er det at arbejde med Audi, som brand?

“Det er fedt! Det er jo et superstærkt brand, og vi har fantastisk samarbejde med Audi Danmark – og nyder godt af at være en stor kæde. Vi skaber via samarbejdet i kæden mange synergier – og det er faktisk også historien om den fede rejse, vi har været på de sidste 10 år,” fortæller Kim.

Du har boet i Fredericia de sidste 14 år, hvordan ser du byens udvikling?

“I 2004 synes jeg, at Fredericia var en spøgelsesby, både erhvervsmæssigt og privat . Jeg mødte en by, der manglede selvtillid og drive. Jeg kom naturligvis også direkte fra Aarhus, hvor alt susede af sted. Men hold da op, hvor er der sket meget de sidste 7-8 år. Det er gået ekstremt stærkt, både erhvervsmæssigt set med mine Audi-briller, men også som privatperson. Det liv der er skabt er helt unikt, og det kan Fredericia godt være stolte af, og vi kan sagtens videreudvikle byen,” fortæller Kim.

Har du ideer?

“Jada. Jeg kunne godt tænke mig, at vi får samlet bilforhandlerne i området og skaber Danmarks størst bilmekka. Vi er det sådan set allerede. Vi er større end bilernes by, Silkeborg, så der er meget at arbejde sammen om og potentialet til mere er stort. Så det vil jeg og andre arbejde videre med,” siger Kim.

Hvad bruger du fritiden på?

“Jeg har ikke meget fritid, men når jeg har fri, så bruger jeg tiden på familien og lidt løb. Jeg laver faktisk ikke så meget. Jeg tror, at det er vigtigt, at man kobler af. Min hustru kan være efter mig nogle gange. Jeg har en travl hverdag, så det er vigtigt at lægge alt fra sig, når man kommer hjem. Jeg kan have svært ved det, men jeg prøver. Når tiden er til det, så laver vi noget sammen i familien og jeg vil gerne være endnu bedre til lige den del.”

I Kims arbejde er netværk også alfa og omega, og her er han og Audi med i et væld af netværk – blandt andet De Glade Chefer, EventC, sportsklubber i byen og meget mere. “Det er vigtigt at være en del af byens liv, og det forsøger vi at være ved at være tilstede, hvor vores kunder er,” fortæller Kim.

Hvad er dine fremtidige planer og drømme?

“Jeg har naturligvis mange drømme, men vi har en klar målsætning hos Audi, som vi skal nå og arbejder med som ledergruppe og medarbejdere. Fremtiden er noget, vi bruger meget tid på, både når det kommer til el-biler, men også fremtidens marked, hvor ikke bare el-biler, men den grønne retning vil ændre meget i vores branche. Markedet ændrer sig meget i disse år. Jeg tror f.eks. ikke, at mange vil eje en bil i fremtiden. Det vil være mere leasing, delebiler og meget andet. Her skal vi være vågne og klar. Heldigvis er vi på forkant, starter man først nu, så er løbet kørt,” siger Kim Sørensen.

Kim Sørensen og jeg drikker af vores sorte kaffe, og imens vi taler sammen kommer flere forbi og hilser. Vi når faktisk at grine mange gange og vender alt fra 80’er jakke til byens sportshold, hvor Kim og Audi også spiller med, og her slutter vi samtalen.

“Det er så godt, at byens sportshold gør det godt. Det sætter byen på landkortet, og det er vigtigt for alle, både for os borgere, men også for virksomhederne. Som jeg har sagt tidligere, så er både sporten og Fredericia Teater med til at fortælle en historie om et stærkt Fredericia, der kører derudaf,” slutter denne Ugens Kurt.

https://www.eventc.dk/events/