Forside Fredericia Ugens Flyttetanker: Med Sportsredaktøren til Finland

Ugens Flyttetanker: Med Sportsredaktøren til Finland

DEL
"Aussie Bar" på floden Aurajok blev benyttet af Brøndby-fans.

Ugens Flyttetanker er taget på sommerferie. I sidste uge var vi med Kulturredaktøren hjemme i Djursland. I denne uge er vi med Sportsredaktøren til Finland, hvor han har været kulturel i hovedstaden Helsinki og besigtiget landets femte største by, Turku, i forbindelse med en fodboldkamp.

Hvorfor tage til Finland, og så på denne tid af året? Jeg vil starte med at afklare det spørgsmål inden man undrer sig og venter på svaret længere nede i teksten.

Som bekendt er jeg glødende Brøndby-fan, og i min vennekreds har vi en tradition for at tage ud at se så mange Europa Cup-kampe som muligt i løbet af en sæson. Muligheden bød sig allerede i første kvalifikationsrunde til Europa League, da det faldt sammen med min ferie.

Sidste år gik turen til det eksotiske Beograd, men som inkarnerede fans lader vi os ikke skræmme af Finland, som vi faktisk også var i for to år siden, da Brøndby mødte VPS, der hører hjemme i byen Vaasa. Denne gang var modstanderen FC Inter Turku.

For to år siden begik vi en fejl. Vi var slet ikke rundt i Helsinki, og det var et af målene denne gang. Man kan komme til Finland to måder, man kan sejle via blandt andet Stockholm eller man kan flyve. Vi valgte den nemme løsning som var at sætte os ind i et fly fra Kastrup onsdag morgen, hvor flere andre medfans havde fået samme idé og det gav smil på læben fra start.

Havneområde i Helsinki.

Velankommet til Helsinki-Vantaa Airport tog vi til centrum med toget til hovedbanegården, og satte kursen mod Radisson Blu Seaside, hvor vi skulle overnatte. Som navnet indikerer ligger hotellet ved vandet, da havnen er lige ved siden af og kombineret med livfuldt og urbant miljø blot en kilomet væk fra hjertet af Helsinki, viste det sig at være et stærkt hotelvalg.

På udflugt i Helsinki

I Helsinki og Turku er der el-løbehjul. Dem brugte vi til at komme rundt.

På forhånd havde vi kigget på, hvad der var af attraktioner der kunne have vores interesse. Som fodboldnørder var byens fodboldstadion, som er Telia 5G Arena, hvor den finske topklub HJK spiller, øverst på vores liste over ting, som vi ville se. Stadionet er ikke blandt de største, men det er ret moderne og der kan i alt være 10.700 tilskuere på det. Opbygningsmæssigt minder det meget om FC Midtjyllands hjemmebane, MCH Arena.

HJKs stadion set oppe fra. Foto: hjk.fi

Ved siden af Telia 5G Arena ligger det olympiske stadion, som er det største stadion i Finland med plads til 36.000 tilskuere. Som ethvert olympisk stadion er der naturligvis en løbebane rundt om, men for mig ødelægger det en del af oplevelsen ved et fodboldstadion, så det falder ikke i min smag.

Det olympiske stadion set oppe fra.

Af mere traditionelle seværdigheder tog vi en tur langs havnepromenaden nær vores hotel, som virkelig gjorde det godt og vi tog turen videre ud mod centrum, hvor Fredrikinkatu er gaden med de mange butikker. Det er Helsinkis svar på strøget i København. Jeg synes, at der er et eller andet specielt over det, når man som fredericianer rammer sådan en gade, når man slet ikke er vant til den slags.

I nærheden af vores hotel var også flere parker og markeder, blandt andet Kauppatori Market Square, som er et sted, hvor man kan få alverdens mad og som stærkt kan anbefales, hvis man skal have stillet sulten.

Når sulten er stillet, så må man jo godt hoppe i vandet, da maven ikke er tom. Så turen gik videre til noget, der er unikt for en storby, nemlig en strand i byens centrum. Det gav associationer til vores egen Østerstrand i Fredericia. Helt så på bymidten ligger Hietaniemi Beach ikke, men med en afstand på to kilometer fra vores hotel er der bestemt tale om en bynær strand.

Domkirken

Med en fodboldkamp for øje, og lidt begrænset tid til at være meget kulturel skulle vi have lidt historisk med inden turen gik videre til Turku. Valget faldet på Helsinki Domkirke. Den blev opført i perioden 1830-52 til ære for Finlands storhertug, zar Nikolaj 1. af Rusland. Kirken dominerer bybilledet i Helsinki med sin høje, grønne kuppel og fire mindre kupler.

Kirkens grundplan er formet som et græsk kors. De fire ens facader består alle af en kolonnade og en fronton.

Turen gik til Turku

For at komme til Turku fra Helsinki er der tre oplagte muligheder. Man kan tage en bus, tog eller man kan leje en bil. Vi valgte at tage bussen til 6,70 Euro.

Busturen tager tog små to timer, men i godt selskab var det ingen sag at tage turen til Turku, hvor der bor 175.000 indbyggere.

Området omkring Aurajoki er flot i nattetimerne.

Det var ikke meget, at vi fik set af Turku, da vi kun var der i forbindelse med timerne med fodboldkampen, og den tid tilbragte vi ved floden Aurajoki, hvor der lå en bar.

Af det vi fik set er Turku en hyggelig by, der faktisk overgik vores forventninger. På forhånd havde vikke researchet helt vildt på den, så vi blev overrasket i positiv forstand over Turku, hvor særligt området omkring Aurajoki emmede af storby.

Vertias Stadion.

Byens fodboldstadion var formålet med at komme til byen. Stadionet hedder Veritas Stadion, og huser de to lokale klubber Turun Palleseura og Brøndbys modstander, FC Inter Turku.

Stadionet har en kapacitet på 9.372 pladser, men i europæisk sammenhæng kan der kun lukkes 8.072 ind, da de 1.300 pladser er ståpladser, som ikke er tilladt, når der spilles europæisk.

Når et bestemt område af et fodboldstadion er lukket, så virker det som regel mærkeligt, men da kampen ikke var en, der trak fulde huse, gjorde det ikke den store forskel.

Turen tilbage til Helsinki-Vantaa Airpor gik med en natbus, og fra lufthavnen gik turen mod Kastrup, hvorefter jeg satte mig ind i en Flixbus og nu kan se tilbage på en rejse, som jeg bestemt ikke vil være foruden.

At opleve en anden kultur, som man ikke ville have set hvis det ikke var fordi at Brøndby spillede der, er altid noget særligt. Det er meget mere end fodbold. Det er fællesskab og minder for livet, som jeg nu har med 200 medfans.