Som den største udbyder af dansk indhold har TV 2 i flere år levet en sikker tilværelse i ly af egenproducerede programmer, sport og nyheder som danskerne tager til sig. Men koncernen slår nu alarm, for antallet af traditionelle seere falder, og det skyldes især de nye medievaner.

– TV 2 skal fastholde positionen som den største udbyder af dansk indhold og public service. Det mål vil vi nå ved markant vækst på TV 2 PLAY og via en digital fokusering af TV 2s forretning, så vi i de kommende år kan levere public service på samme niveau som nu – også selv om forbrugernes tilgang til vores indhold er under stærk forandring, siger TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen.

Koncernstrategien der blev lanceret i denne uge har især fokus på TV 2 Play, da det traditionelle tv-marked er stærkt faldende. Derfor vil man tilføre “væsentligt øgede investeringer” til Play for at nå et mål om 1.3 millioner abbonnenter i 2025. Man ønsker således at fordoble antallet af brugere, der anvender og betaler for TV 2 Play i løbet af de næste 4 år. TV 2 kommer ikke specifikt ind på, hvilke programmer, features eller tilbud man mener kan skaffe så mange nye brugere, men der er en erkendelse af nødvendighed over udmeldingen. Anne Engdal Stig Christensen udtaler, at størstedelen af TV 2’s indtægter kommer fra det traditionelle tv-marked, og her ændrer forbrugervanerne sig markant:

– Vi har travlt, meget travlt. Hvis TV 2 skal være en stor spiller på streaming, er det nu, vi skal investere offensivt i vækst.

For hver måned tager de amerikanske streaming-tjenester en ny luns af tv-markedet. De traditionelle tv-pakker har i årevis været under konstant afvikling, og det er disse tv-pakker som TV 2 har lukreret på for at fastholde deres seertal. I takt med at danskerne har afmeldt tv-pakkerne og tilpasset sig de nye forbrugsvaner, ser koncernen nu ind i en helt anden virkelighed. Det samme gælder for den statsfinansierede kanal, DR, der i analyse efter analyse har konstateret at udviklingen på streamingmarkedet går endda meget stærkt.

Historisk har det været de danske kanalers hovedstyrke at de stod for ikke bare produktionen men også distributionen af dansk indhold. Men de traditionelle og gamle måder at distribuere indhold er blevet mere og mere irrelevante. Samtidig har man været meget langsomme til at udvikle attraktive apps, tilbud og indhold til streaming. De udenlandske selskaber har heller ikke haft brug for at søge om de traditionelle sendetillladelse, hvorfor selve lovgrundlaget for udbud af tv-indhold er blevet udhulet totalt de sidste 5-6 år. Den monopol status som DR og TV2 har haft, er forsvundet.

På trods af dette har TV 2 ikke tabt økonomisk endnu. Men udbuddet af forskellige former for indhold ønsker man at investere i, blandt andet dansk fiktion og reality. Det er fortsat nyhederne og sporten, der udgør ryggraden på TV 2’s platform, men erkendelsen er med den nye strategi, at det kun er på lånt tid:

– Vi skal levere det stærke indhold, danskerne vil købe og se, vi skal være til stede for danskerne dér, hvor de er, og vi skal leve op til brugernes høje forventninger. Vi vil skabe unikke brugeroplevelser på PLAY, så man hver dag får en personlig TV 2-oplevelse. Som bruger skal du opleve, at kurateringen giver dig de bedste live-tilbud inden for nyheder og sport, og at du får oplevelser, du ikke havde regnet med, siger Anne Engdal Stig Christensen.

Christensen slår også på, at man med TV 2 News har Danmarks eneste 24-timers nyhedskanal, og det ønsker man at blive bedre til at udnytte i streaming-verdenen.

– I sammenligning med udenlandske streamingtjenester og danske, kommercielle tjenester har TV 2 PLAY en unik position. Det skyldes vores stærke danske indhold og den puls, som nyheder, aktualitet og live-sport giver TV 2 PLAY, siger Anne Engdal Stig Christensen og fortsætter:

– TV 2s danske indhold er fortsat omdrejningspunktet for udvikling af vores forretning, og public service skal fortsat være vores kendetegn. Også i den streamingverden, vi transformerer TV 2 til. TV 2 og PLAY er – og skal fortsat være – noget helt særligt.

Følg
Notikation om
guest
1 Kommentar
Ældste
Nyeste Mest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Bjarne
Bjarne
21 dage siden

Beklageligt at man er nødt til at have TV2 for at kunne se håndbold for resten er bestemt ikke noget at råbe hurra for…deres nyhedsflade er til tider kvalmende i deres higen efter at skabe sensationer eller splid og “reality” programmer er vel bare en erstatning for de freakshows man havde på markeder i gamle dage ..men der er åbenbart et marked for det, men kvalitetsprogrammer kan man ikke kalde det.